Avatar billede Dkaaxx Novice
23. oktober 2018 - 17:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hardware fejlfinding

Jeg har samlet en ny pc, men når jeg tænder for den er der ingen forbindelse til skærmen. Jeg ved skærmen virker og har også prøvet med en anden skærm. Det gælder både når jeg tilslutter med HDMI og med sub-d, og har prøvet både tilsluttet grafikkortet og med onboard grafik.
Jeg har tjekket at alt sidder rigtigt på bundkortet.
Når jeg tænder pc, starter CPU blæser og kabinet blæser, men ellers sker der intet, ingen lyde og ingen forbindelse til skærmen.

Hvilken hardwaredel kan fejlen være i?
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. oktober 2018 - 19:48 #1
Der er på nogle grafikkort to stikterminaler. Mellem  PSU´en (strømforsyningen) og grafikkortet skal der være et ekstra kabel. Hvis dette er tilfældet er det et manglende kabel der er årsagen.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2018 - 20:05 #2
test uden grafik-kort - bare på stikket fra motherboard (alle har det) - hvis det virker, så er det grafik-kort, som er monteret forkert (fx mangler strøm, som #1 skriver)
Avatar billede Dkaaxx Novice
23. oktober 2018 - 20:35 #3
Der er kun en stikterminal på grafikkortet, med 6 ben. Det er et Gigabyte Geforce GTX 1060 3GB. Har lagt mærke til at blæseren på grafikkortet ikke starter/kører.
Jeg har også forsøgt at starte hvor skærm er sat til onboard grafikkort. det hjalp ikke.

Har prøvet med én ram stang af gangen, skiftevis de to. Bundkortet har kun to ramterminaler, ASRock Fatal1ty ab350, itx.

Har skilt ad og samlet igen, dobbelttjekket at alle stik sidder rigtigt.
CPU blæser, Kabinet blæser og strømforsyningens blæser kører, ellers ingen aktivitet. Men den bør vel heller ikke sige så meget...
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. oktober 2018 - 21:17 #4
Det virker mærkeligt at blæseren på grafikkortet ikke kører. Det kunne tyde på at der evt .er et problem med kablet fra strømforsyningen til grafikkortet.
Det kan måske også være selve strømforsyningen der fejler.
Har du en anden strømforsyning så prøv at tilslutte den i stedet. Virker maskinen og der kommer billede op på skærmen, ja så er synderen fundet: strømforsyningen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. oktober 2018 - 11:37 #5
9 ud af 10 gange med et Ryzen-setup er det RAM, der kokser - det er det mest snothysteriske maskineri, jeg nogen sinde er stødt på i den henseende!

Du burde kunne starte bundkortet op uden CPU og RAM og få en fejlkode på at de mangler, så er du i det mindste sikker på at PSU og bundkort er i live.

Så sætter du CPU i og tester - igen fejlkode, da der stadig mangler RAM.