Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2018 - 17:16 Der er 8 kommentarer og
10 løsninger

Google Crome's herredømme på nettet

Læste en artikel på Computerworld om hvordan udvikling i brug af browsere forløber sig. Her blev beskrevet at Crome snart har herredømmet over hele nettet.
Personligt bruger jeg ikke Crome, men har da fået den ved et uheld ved installation af andre programmer (hvor jeg ikke så mig for :-) )
Min påstand er derfor at dette herredømme er lidt billigt købt, fordi den bliver tvangs installeret med andre programmer. Jeg går ikke ind for det monopol som Google og Microsoft gør, og  jeg vil selv vælge hvilken browser jeg bruger. Edge er helt ude.

Hvilke betragtninger har i om Crome?

Er den bedre end de andre med hensyn til det den tilbyder?

Som almindelig surfer kan jeg ikke se mangler ved Firefox som jeg har brugt i rigtig mange år.
Opera kan jeg forstå også bruges af læsere fra Computerworld. Hvilke fordele har den i forhold til Firefox?

Vh 220661 :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. august 2018 - 17:31 #1
Jeg har aldrig kørt med andet end  I e  Og efter at der er kommet styr på EDGE ligeså De opfylder rigeligt det jeg har brug for. Og så optager de ikke yderligere HDD Plads som efter min mening sløver enhver PC:
Så mon ikke det er devisen om moderen eller datteren om igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2018 - 17:36 #2
#1 Jo det tænker jeg også :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
08. august 2018 - 18:00 #3
bruger primært mozillas univers ved udvilkling af sites - og google til alm surf, da jeg der godt vil have det i sync med telefonen.
Tablet er så safari med firefox focus koblet på, så jeg undgår reklamer.
Jeg bruger ikke microsofts ting, da jeg ikke gider deres email med skiftende opsætninger og manglende sammenhæng fra win til win-versioner, så der er det også mozillas på pc (tablet er kun til privat, og telefon bruges ikke der)
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. august 2018 - 18:52 #4
Jeg bruger IE 11 til både min stationære og bærbare med Win 7. Desværre er der nogle sider der ikke vil samarbejde med IE. Derfor har jeg nu både IE 11 og Google Chrome på maskinerne, og det virker fint nok.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2018 - 20:44 #5
Firefox er min foretrukne, med google som søgemaskine. Jeg har også Chrome fordi jeg har gmail. Google er en rigtig god browser, undtagen til billeder af personer.
Under vis billede af X får man ofte vist billeder, som umuligt kan være den person man søger efter.
At google bliver lusket ind med et andet program, er desværre ret almindeligt også for andre programmer. Et program som CCleaner pro prøver at luske Avast med ind. Det finder jeg særligt slemt når det er et betalings program.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. august 2018 - 21:14 #6
Ja det er noget luskeri, og minder om urent trav fra firmaernes side. Desværre ses det temmelig ofte. Det har i hvert fald for min eget vedkommende den helt modsatte virkning nemlig, at jeg slet ikke skal have det de forskelige firmaer prøver at lokke én til.
Avatar billede puren Ekspert
08. august 2018 - 21:34 #7
220661>> prove it or it did´t happen
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2018 - 22:17 #8
#5 Man behøver ikke have Crome for at bruge Gmail. Jeg bruger skam også Google foto :-)

#7 Kan du lige fordanske det puren :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2018 - 22:18 #9
CCleaner free lusker Crome med i pakken hvis man ikke opdager det.
Kan ikke huske om Revo Uninstaller også prøver med et program
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2018 - 22:21 #10
#7 Mener du jeg skal bevise det er grunden til de er så store puren?
Det ved du lige så godt som jeg at jeg ikke kan.
Vil blot sige at det gør tingene nemmere for dem :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
08. august 2018 - 23:00 #11
Vi ser jo, at både Microsoft, Apple og Google prøver at pushe deres egne browsere. Utvivlsomt fordi det hver især giver dem nemmere adgang til brugerens søgedata, præferencer osv., som de utvivlsomt også tjener penge på at videresælge.

Googles seneste påhit er desuden at sørge for, at YouTube loader videoer hurtigere i Chrome end i andre browsere. Dette skulle dog efter sigende kunne omgås vha. plugins i andre browsere (læs: Firefox).

Hermed har jeg også afsløret, at jeg er mangeårig Firefox-bruger. Jeg oplevede browseren som grundlæggende mere sikker til surfing end Chrome, som jeg i dag kun bruger som supplement, hvis der f.eks. er funktioner, som kun findes i Chrome. Af samme grund har jeg valgt at beholde Chrome på min PC som et "nødvendigt onde".

Jeg har testet andre browsere, f.eks. Edge, Opera og Vivaldi, men jeg har droppet dem igen, fordi plugin-universet til Firefox er langt mere attraktivt. Engang var Firefox en kende ustabil, men det er ved at være meget længe siden, jeg sidst har oplevet et nedbrud.

På min smartphone oplevede jeg ligeledes problemer med standardbrowseren Chrome ift. adware/malware. Det skete typisk, når en indlæst hjemmeside indeholdt reklamer med malware. Og jeg har set venner og familie med lignende problemer.
Siden har jeg deaktiveret Chrome og udelukkende benyttet letvægts-browseren Firefox Focus. Den husker ganske vist ikke min søgehistorik, men jeg har ikke oplevet ét eneste angreb, uanset hvor vildt jeg har surfet rundt på ukendte sites, siden jeg skiftede mobilbrowser. Faktisk finder jeg det ret betryggende, at browseren som standard ingenting husker om min færden på nettet.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2018 - 23:11 #12
Tak eurositi for dit indlæg.
Avatar billede stjans Guru
09. august 2018 - 07:31 #13
Bruger Chrome på båd PC og Mac. Årsagen er den simple, at jeg ganske enkelt synes den er hurtigst af dem alle - og bedst til individuelle settings.

IE/Edge er afskrevet helt og aldeles - og FF synes jeg er blevet mere og mere sløv.

Alle de store udviklere ønsker, at vi bruger lige netop DERES browser; det er nok ikke helt tilfældigt, men jeg mp indrømme, at der IMO også er kommet meget  "Ulven kommer.." over stort set alting, der har med data og datainformationer at gøre...

Een må jo vinde - sådan er det, når man sammenligner - om det så er godt eller skidt at det er Chrome, kan jeg ikke vurdere.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. august 2018 - 07:34 #14
Firefox focus er bedre på iPhone/iPad, da man lige indstiller den, og i safari beder den om at gå via ff. Så har man safari med browserhistorik - uden reklamer og andet snavs. For dem af os, der foretrækker en glatbarberet hjemmeside.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. august 2018 - 08:44 #15
Jeg klarer mig rigeligt med disse 2  Ie 11 og EDGE
https://ibb.co/gb7TBU
Det er så hos mig både Mor & Datter!
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2018 - 16:13 #16
Tak for jeres indlæg.
Vil jeg prøve en anden browser end Firefox vil det blive Safari.
Fortsat god dag :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. august 2018 - 17:19 #17
Tillæg til #6

Med mit grafikkort MSI NVIDIA GeForce GTX 770 er der på installations CD´en noget skrammel med fra Apple Inc. og hvis ikke man er opmærksom under installationen kommer dette skrammel med og laver en masse bøvl i form af en laaaaang opstartstid. Der er tale om et aktivt fravalg, i stedet for et aktivt tilvalg man skal foretage. (Det giver minder om Microsofts "geniale" påfund i forbindelse med lanceringen af Windows 10 i 2015 hvor dette "vidunder" af et styresystem nærmest blev tvangsinstalleret på brugernes computere)
Da først installationen af grafikdriverne var overstået kom der i registreringsdatabasen nedenstående frem:

:https://ibb.co/n53s6U

Bemærk "Apple" og "Bonjour". Når først det er kommet ind lader det sig ikke fjerne igen, derfor har jeg lært at sætte et gendannelsespunkt INDEN installationen påbegyndes, og kun installere driverne til grafikkortet manuelt. Det er sørgeligt at man som bruger skal udsættes for sådanne kedelige oplevelser, bare fordi producenterne med vold og magt prøver at trække disse ting ned over hovedet på brugerne.
09. august 2018 - 17:48 #18
Jeg bruger Edge og IE på mine windows maskiner, og chrome på mine androide dimser.
Jeg bruger som udgangspunkt de værktøjer der er med OS'et.
Jeg installere kun andre værktøjer, hvis de kan noget jeg har brug for, og som OS'ets værktøjer ikke kan.

IE har jeg brugt i mange år, og den har fungeret upåklageligt til mit behov.
Jeg har en gang været ude for at jeg ikke kunne hente noget materiale med IE, da brugte jeg så FireFox. Vi var flere der havde det problem.

Edge, valgte jeg at give en chance. Lige i starten, da søge linjen lå i bunden (Win 8/8.1) var jeg knap så glad for den.
Nu kan jeg dårligt se forskel på IE og Edge, og er godt tilfreds med Edge.

FireFox, lidt for meget drengerøv / karlsmart, f.eks. hvis man skal åbne en HTTPs side, og den ikke kender certificatet, og der skal flere klik til for at komme ind på siden.
Der er nogle java ting jeg skal bruge i mit arbejde, og det virker ikke i FF.
Jeg har ikke FF installeret længere

Chrome. I en periode var jeg irriteret over at røg med ned sammen med flash opdateringer, hvis man ikke var vågen.
Når jeg så afinstallerede den, kom den og spurgte hvorfor.
Det fik mig til at betragte den som bloat / crapware.
Senere har jeg skullet bruge en app, der er skrevet til androide, og som kun kan køre på en PC i chrome, i incognito mode.
Noget der irriterede, var den tynde scrollbar, og man kunne ikke installere et bedre addon, eller jeg kunne ikke finde ud af det :)
Jeg har ikke chrome på mine PC'er længere.

smag og behag.