Hos den danske afdeling af KPNQwest arbejdes der videre på en redningsplan for virksomheden.
De ansatte afgav i denne uge et tilbud om køb af den danske afdeling, der ifølge planerne skal genopstå som lokal netværksleverandør. Tilbudet kommer på trods af omfattende kundeflugt og rygter om manglende tilslutning til redningsforsøget internt blandt medarbejderne.
Netværkschef Dean MacCaulay er på nuværende tidspunkt ansvarlig for redningsforsøget.
? Det er vigtigt at forstå, at der stadig er lys i de pan-europæiske fibre, og at deadlinen for at finde en løsning for KPNQwest er blevet udsat indtil slutningen af denne måned. Derfor kan det endnu tage nogen tid, før vi finder ud af, hvor vi står, men vi har afgivet et købstilbud, siger han.
Hvis købet går igennem, har Ebone planer om at rejse sig fra asken som et mindre og mere lokalt fokuseret selskab.
? Vi vil være mere fokuseret på at levere forbindelser lokalt og mellem Danmark og Sverige. Derfor er den kundegruppe, vi går efter, mindre og nærmere udvalgt end før. Vi vil ikke længere forsøge at være alting for alle, men det hele afhænger af, hvad der sker i moderselskabet, siger han.
Kunderne forsvinder
Under den hurtige og overraskende KPNQwest-konkurs måtte Ebones medarbejdere opfordre deres kunder til at søge alternative leverandører. De har derfor delvis selv biddraget til den kundeflugt, som finder sted.
Hos Colt oplyser administrerende direktør Jesper Weng, at virksomheden har overtaget en håndfuld danske kunder, kunder som han beskriver som store virksomheder inden for IT og finansverden.
Hos Equant og WorldCom lyder meldingen, at de ligger i tætte forhandlinger med flere danske kunder. Den daglige leder og økonomiansvarlige Peter Pileborg afviser, at der skulle være manglende intern opbakning til Ebones A/S redningsforsøg, men erkender, at kundeflugten er et problem, der skal løses.
? Det er ikke nogen let situation. Vi har selv været med til at råde vores kunder til at finde nye leverandører, og nu skal vi ud og genvinde deres tillid for at få dem tilbage, siger han.
Dean Macaulay er dog fortrøstningsfuld.
? Vi har ikke set et markant fald i trafik eller båndbredde, noget som vi overvåger tæt, og jeg tror, at den åbenhed og ærlighed, vi har udvist under hele KPNQwest forløbet gør, at vi har integritet, og at kunderne har tillid til os og derfor venter og ser, hvad der sker, siger han.
Dean Macaulay afviser at oplyse størrelsen på købstilbuddet.
Denne artikel stammer fra den trykte udgave af Computerworld