Da Computerworlds Top 100 liste blev offentliggjort den 21. september 2001, figurerede der 11 e-learningvirksomheder på listen. Knap ni måneder senere er fem af dem ophørt med at eksistere, herunder tre i Top 5 for e-learning.
Den ledende virksomhed dengang på listen, svenskejede M2S Danmark, gik konkurs i februar ? og samme skæbne overgik nummer tre på listen, norske Edutorium. Nu er nummer fem på listen, danske Vizion Factory også gået konkurs med 24 ansatte.
Derudover er virksomhederne X.HLP Danmark og Learn.IT forsvundet fra web-firmamentet.
Ifølge den administrerende direktør i Vizion Factory, Henrik Øgaard, gik selskabet konkurs med en tyngende gæld på ?under ti millioner kroner, men dog besværlig nok?. Gælden blev oparbejdet gennem to års kapitalkrævende udviklingsarbejde på hovedproduktet Producer, hvor omkostningerne blev taget over driften.
- Omsætningen var tilfredsstillende kvartal til kvartal, men den lå for stabilt uden at stige. Vi har i en måneds tid forsøgt alt for at videreføre forretningen, men vores kreditorer og investorer kunne ikke blive enige om vilkårene, forklarer Henrik Øgaard fra sit hjem. Kontoret er lukket ? og kun en telefonsvarer og en webside tager imod.
Den største kreditor var - ifølge Henrik Øgaard - Danske Bank, mens investorerne blandt andre var Columbus IT Partners stifter Michael Gaardbo, der i november skød flere penge ind i selskabet - ifølge Erhvervs- og Selskabsstyrelsens optegnelser - tre millioner kroner.
Det konkursramte selskab hedder Vizion Factory E-learning A/S og er datterselskab af Vizion Factory A/S. Tidligere hørte selskabet Vizion Factory Newmedia Aps til gruppen, men dette selskab er nu finansielt adskilt fra Vizion Factory A/S.
Forvirrede kunder
Henrik Øgaard mener ikke, at konkurrencen mellem mange e-learningvirksomheder i Danmark har haft en afgørende betydning for Vizion Factorys fald.
- Kunderne har snarere været forvirrede over de mange tilbud, men for os, der har været i branchen i nogle år, har det været mere tydeligt, hvem man skulle regne med, og hvem der havde de væsentlige løsninger, forklarer han.
Desuden peger han på, at beslutningsprocessen hos kunderne er lang, og derfor har Vizion Factory flere uafsluttede sager liggende hos kunder.
Henrik Øgaard håber, at der vil være skabt muligheder for at videreføre en del af selskabets aktiviteter ? herunder fortsat levering af hovedproduktet Producer, som konkursboet nu vil søge at sælge.
Flere barriere for e-learning
Senior analytiker ved IDC, Bitten M. Olesen, reagerer med tydelig overraskelse ved den umiddelbare nyhed om Vizion Factorys konkurs. Imidlertid mener hun, at e-learningselskaberne i Danmark og Norden kæmper med flere barrierer for succes.
Den ene er den organisatoriske og ledelsesmæssige. Virksomhederne har ikke gjort sig klart, hvor lang tid der skal til for at få indarbejdet e-learningprojekter i det daglige arbejde og den overordnede strategi. De anskuer det for snævert som et anliggende for personaleafdelingen, men indser sent, at en mængde andre afdelinger skal med ? ikke mindst IT-afdelingerne, såfremt flere geografiske afdelinger skal med på vognen.
Dette skal ses i forhold til, at virksomhederne også først skal finde ud af, hvad de har brug for, hvordan e-learningprogrammerne skal bruges ? og især hvilke leverandører, de skal vælge.
Men der eksisterer også en kulturel barriere i Norden, som Bitten M. Olesen har beskrevet i e-learningrapporter. Danskerne er fortrinsvis til klassebaseret undervisning.
- Vi er en uddannelsesnation, der er vant til skolebænken. Selv på Aalborg Universitet, der er meget langt fremme med e-learning, siger man, at det er nødvendigt med et par weekendmøder ? ellers falder folk fra. Danskerne tillægger det sociale element stor betydning, forklarer analytikeren.
Hun giver et eksempel med en dansk international koncern, der iværksatte e-learningprogrammer i alle afdelinger verden over med succes ? kun ikke i Danmark. Her måtte man opgive.
- Sælgerne sagde lige ud, at de ville på kursus på det vante hotel i Skanderborg én gang i kvartalet, hvor de kunne drikke med vennerne efter undervisning. Det var noget af det, som for dem gjorde det værd at være sælger ? det sociale samvær. Det tæller for os, fortæller Bitten M. Olesen og tilføjer, at det også gælder for de øvrige nordiske lande.
Skarpt fokus på IT-gevinster
Hun peger endvidere på, at webbaseret e-learningsoftware har lidt under problemer med visning af billeder og grafik samt generel afvikling, hvilket har irriteret kursisterne. Derfor har mange virksomheder foretrukket kurser baseret på cd-rom-materiale.
Bitten M. Olesen vurderer endelig, at e-learningfirmaerne er røget i samme fælde som webhusene på grund af den generelle økonomiske afmatning.
- Kunderne fokuserer i øjeblikket skarpt på hard-core IT-systemer, CRM og SCM, der kan hjælpe dem med at høste effektiviseringsgevinster hurtigt. I det spil bliver investeringer i webbaserede systemer skubbet til side, forklarer hun.