Nok er det dansk-stiftede Ebone sendt til tælling af moderselskabet KPNQwests konkurs, der blev en realitet sidste uge, men den danske afdeling af selskabet kæmper videre.
På et møde tirsdag den 4. juni besluttede medarbejderne fortsat at arbejde for selskabets overlevelse på det danske marked. Ifølge markedsdirektør Peter Sivebæk har de lokale divisioner af KPNQwest fået grønt lys til at lede efter redningsløsninger.
Den norske division opgav projektet og erklærede KPNQwest Norge konkurs mandag formiddag, men divisionerne i blandt andet Italien, Portugal, Finland og Danmark kører foreløbig videre.
? Status er, at den danske division indtil videre er solvent. Vi sonderer terrænet for muligheder for at drive forretningen videre i en eller anden form. Blandt andet overvejer medarbejderne at overtage virksomheden. Vi har flere kontakter, der har meddelt, at de er interesserede i en samarbejdsform, og endeligt er et opkøb også muligt, siger han.
Ifølge Peter Sivebæk har den danske afdeling midler til at betale deres udeståender på nuværende tidspunkt, men han erkender samtidig, at der skal findes en løsning inden slutningen af juni.
Beredskabsplan
I Danmark har Ebone omkring 50 kunder, blandt andre Danske Bank og GN Nettest. Ifølge Peter Sivebæk blev de noget chokerede, da KPNQwests finansielle situation kom frem i lyset.
? Vi var på vej ud for at fortælle dem om KPNQwest, hvad de stod for, og for at opbygge en ny tillidsplatform efter opkøbet i marts. I stedet måtte vi i midten af maj ud og fortælle, hvor dårligt det egentlig stod til. De fleste af kunderne reagerede med vantro. De troede ikke helt på, at et så velfunderet selskab med 40 procent af al europæisk trafik var så tæt på sammenbrud, siger han.
På trods af de dårlige nyheder hænger de fleste af Ebones danske kunder ved.
? Vi har kun mistet nogle ganske få kunder indtil videre, men det er ikke nogen hemmelighed, at flere på nuværende tidspunkt overvejer deres position. Men vi slipper dog ikke kunden, før vi har hjulpet dem ordentligt videre, hvis det er det, de ønsker, siger han.
Chokerede medarbejdere
20 medarbejdere har på nuværende tidspunkt deres daglige gang i Ebones københavnske hovedsæde. Det er en halvering i forhold til i årets begyndelse.
Ifølge Peter Sivebæk havde Ebone et godt første kvartal med to millioner euro i omsætning genereret af nye kunder, og moderselskabets finansielle situation kom derfor ikke bare bag på kunderne, men også på medarbejderne.
? Vi var lige blevet overtaget og var indstillet på vækst både i forhold til kunder og infrastruktur. Vi sad foran vores computere til e-learning-seminar om KPNQwest og havde ingen anelse om, hvad der skulle ske, før de hev tæppet væk under os, fyrede halvdelen af medarbejderne og efterlod en organisation i vildrede, siger han.
De 20 tilbageværende medarbejdere i Ebone mødes igen 7. juni for at arbejde videre med redningsplanen.
Den 15. marts blev Ebone, dengang ejet af amerikanske GTS opkøbt af KPNQwest, der dermed sikrede sig 25.000 kilometer europæisk fibernetværk og kunne bryste sig af at sidde på 40 procent af Europas datatrafik.
KPNQwest var dog plaget af en gæld på 2,2 milliarder euro (16,3 milliarder danske kroner), og da de økonomiske resultater var ringere end grundlaget for selskabets kreditaftaler, lukkede bankerne kassen i.
KPNQwest stod nu uden penge til drift, og 15. marts udsendte selskabet en meddelelse om, at selskabets likviditet var stærkt forringet. Den 23. maj stod det klart, at hverken hovedinvestorerne, hollandske KPN, der ejede 40 procent af selskabets aktier eller amerikanske Qwest med 47 procent, ville skyde flere penge i selskabet.
Samtidig stod det klart, at ingen banker ville låne selskabet penge til drift, så KPNQwest gik i betalingsstandsning. Et sidste forsøg på frasalg blev forsøgt, men det fejlede, og 31. maj blev KPNQwest erklæret konkurs.
Denne artikel stammer fra den trykte udgave af Computerworld