Der er lys for enden af den mørke online-tunnel, hvor der gennem måneder ellers er blevet stadig længere mellem annoncerne til at lyse op på portaler og internetmediers sider.
Det glade budskab for netbranchen bliver spredt af analysebureauet Forrester, der har interviewet direktører fra 30 virksomheder med i gennemsnit 32 millioner euro (238 millioner kroner) om året til marketing og reklame.
Den snak med marketingdirektører viser et kommende opsving inden for online-annoncering ? om end det først sætter ind i 2003.
Frem til 2007 vil web-annonceringen stige med 6,4 milliarder euro (46 milliarder kroner) eller 6,3 procent, fremgår det af rapporten "Online Advertising Pick Up Again".
Dog vil pengene blive fordelt på flere former for online-annoncering, viser rundspørgen. Således vil hver tredje virksomhed ikke øge sit budget på klassiske bannerannoncer, men i stedet skifte over til e-mail-annoncering.
Set på landebasis vil svenske og norske virksomheder lægge sig i spidsen med ti procent af deres reklamebudgetter øremærket til webannoncering frem til 2007.
Annoncer til digital tv og mobile terminaler vil ligeledes begynde at sætte af, men noget langsommere end web. Dog konkluderer Forrester, at annoncørerne i 2005 vil bruge 15 procent af deres reklamebudgetter på nye enheder som trådløse terminaler og UMTS-telefoner.