Icon trimmet til ny virkelighed

IT-konsulenthuset Icon Medialab i Danmark har bevaret alle sine store kunder oven på efterårets drastiske nedskæringer. Det er slut med verbalt at sparke industrien i skridtet - nu handler det om at fokusere på forretningen og fortsat levere kvalitet til tiden, siger administrerende direktør Erik Lorenz Petersen.

For en uge siden sendte IT-konsulenthuset Icon Medialab International sit første kvartalsregnskab ud efter fusionen med det hollandske webhus Lost Boys ? og det var stadig præget af røde tal ? herunder en halvering af omsætningen på et år.

Der er dermed stadig arbejde at gøre med at trække konsulenthuset op af det finansielle hængedynd, som det havnede i med et driftsunderskud på 1,08 milliarder svenske kroner i 2001 ? ud af en omsætning på 1,2 milliarder svenske kroner.

Men første kvartal viste en forbedring med en stigning på otte procent i omsætningen ? og en mindskning af nettounderskuddet i forhold til sidste år. Så det går fremad.

- Det ser i øvrigt bedre ud i Icon Medialab Danmark, noterer administrerende direktør Erik Lorenz Petersen over for Computerworld Online.

Hans mission på kort sigt er fortsat at holde på de store kunder, få nye kunder og sikre indtjeningen, så firmaet kan klare den sommeren over ? uden at skære mere. Til efteråret sætter det længe ventede opsving forhåbentlig ind ? og så er det altafgørende at have kernekompetencerne intakte i Icon Medialab Danmark.

- Projekterne er mindre, og kunder bruger længere tid, før de slår til ? og nye kunder tager ti gange så lang tid. Så vi skal bevare kompetencerne. Vi styrer nu hårdt på omkostningerne og at få mere salg per kunde, hvor den verden, vi kom fra, mere gik op i at sparke den traditionelle industri i skridtet, forklarer Erik Lorenz Petersen.

Web-baren er lukket

Han kom til som administrerende direktør i august 2001 ? og gik øjeblikkeligt i gang med at omstrukturere den danske afdeling. Det tog udgangspunkt i, at konsulenthuset som hidtil ikke skulle være verdensmestre i alle discipliner.

Derfor skar Erik Lorenz Petersen ned på områder som brand management og business intelligence. Skal Icon Medialab bruge sådanne kompetencer, henter selskabet dem ude i byen. Omstillingsprocessen betød, at antallet af medarbejdere på ni måneder er faldet fra 160 til 75.

- Guderne skal vide, at det ikke har været sjovt ? og vi er også inde og file ved benet nu, ved vores kernekompetencer. Men målet er økonomisk, at vi er i nul ? og det overholder vi, forklarer Erik Lorenz Petersen.

Kernekompetencerne er defineret som webdesign, brugervenlighed og teknologi ? og evnen til at kombinere det til kvalitetsløsninger, som bliver afleveret hos kunden til tiden.

Der er langt fra dot-com-periodens gadedrenge-mentalitet over for omverdenen, hvor webhusene skulle kunne alt og iværksætte en revolution, erkender direktøren.

- Under min ledelse er der nok kommet en mere klar forståelse af, at vi skal have et kreativt miljø, men samtidig drive en god forretning. Tidligere var opfattelsen lidt, at vi havde en rig onkel. Nu er der bevidsthed om, at vi skal skabe vores egen succes, siger Erik Lorenz Petersen ? og tilføjer:

- Festen er forbi.

Styrken er skræddersyede løsninger

Kundelisten er trods krisen bevaret med tunge selskaber som Novo Nordisk, Lundbeck, Post Danmark, TDC, Post Danmark, Danisco og Q8. Icon Medialab har leveret portaler, content management systemer og skabt digitale fælleskaber for kunderne ? og kundernes holden ved luner i modgangstider, men de skal ikke tages for givet.

- Vi er bevidste om, at vi hver dag skal begejstre deres kunder. Og vi har lært, at en tillægsordre hos en eksisterende kunde er lige så værdifuld som at komme hjem med en ny, siger Erik Lorenz Petersen.

Icon Medialabs særkende skal ifølge ham være evnen til at forstå, hvad kunden vil have og levere det tilpasset hans behov. Idéen om, at IT-konsulenthusene hellere burde udvikle standardløsninger og sælge dem som hovedprodukt, tror Erik Lorenz Petersen ikke på.

- Fremtiden for os er ikke ?internet in a box?. Vi har vores viden i en værktøjskasse ? og sammen med dig som kunde vælger vi, hvad der er godt for dig, siger han.

I de nærmeste år vil begreber som interaktivitet, personalisering og skabelsen af digitale fællesskaber blive afgørende funktionaliteter i webløsninger ? og det vil Icon Medialab Danmark vide at satse på.

Lige kommet ind i økonomisk mere stille farvand vil Erik Lorenz Petersen ikke give skråsikre bud på, hvor selskabets danske afdeling befinder sig om et år. Han kender retningen, men i øjeblikket er det fra kvartal til kvartal.

- Nu har vi seks af de ti største virksomheder som kunder. På lang sigt vil vi gerne have 100 ud af de 500 største, men lige nu gælder det om at komme over sommeren og holde på kompetencerne, pointerer han.

- Jeg kan ikke garantere mine ansatte job på det nuværende niveau, men søger at holde dem opdateret på, hvordan vores økonomisk tal ser ud. Det kan give uro, men så har folk dog en viden fremfor at blive holdt i mørket. Ved at komme med ærlige udmeldinger, tror jeg også, at det er nemmere at holde på medarbejderne, forklarer Erik Lorenz Petersen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere