Radio transmitteret via nettet vinder frem, og udbuddet af kanaler er kolossalt med programmer for enhver musiksmag. Imidlertid kræver det en pc at kunne lytte til internetradio.
Men det er ikke nødvendigt, lover det lille 2M Invest porteføljefirma DigMedia.
Selskabet er knap to år gammelt og har hjemme i San Diego. Det har udviklet en digital radiomodtager, der kan kobles til nettet via et USB-kabel og dernæst til stereoanlægget eller tv-apparatet. Modtageren - kaldet Intelligent Devicer ? kan så transmittere musik fra internetkanaler ud i højtalerne ? uden at brugeren behøver at tænde for sin pc.
2M investerede 23,6 millioner kroner i DigMedia i august 2000 og er selskabets største investor.
Den digitale modtager er så god en idé, mener Microsoft, at selskabets MSN Music har indgået en aftale med DigMedia om at levere musik via Intelligent Devicer til MSN?s kunder. Det inkluderer 60 musik-kanaler og forskellige tjenester på MSN Music.
Microsoft ser en stor forretning i at kunne levere musik fra nettet uden om pc?er til millioner af brugere, mens DigMedia glæder sig over chancen for at kunne komme ind i hjemmene på linie med spilkonsoller, digitale tv-setup bokse og mobile terminaler.
DigMedia udvikler også teknologi til interaktive abonnementstjenester til virksomheder og forbrugere over internet samt systemer til fjernstyring af administrative opgaver og forskellige betalingssystemer.
Den digitale modtager kommer på markedet senere i år, men selskabet vil ikke oplyse, hvornår og til hvilken pris.
Relevant link:
DigMedias hjemmeside