Det går den rigtige vej. Det er det budskab, som Maconomy søger at formidle til markedet i sin regnskabsmeddelelse for første kvartal.
Faktisk går det ifølge Maconomy så godt, at selskabet med stifter og administrerende direktør Per Tejs Knudsen i spidsen tør sætte tal på det forventede overskud for hele året: fem millioner kroner.
Det skal ses i forhold til det underskud på 91,6 millioner kroner, som leverandøren af økonomistyringssystemer indkasserede i 2001.
De røde tal dominerer stadig regnskabet for første kvartal med et underskud på 16 millioner kroner. Det er imidlertid en halvering i forhold til sidste års underskud på 34 millioner kroner for det tilsvarende kvartal til trods for, at omsætningen er faldet med ni procent ? fra 55 millioner kroner i 2001 til nu 50 millioner kroner.
Alligevel fastholder Per Tejs Knudsen Maconomys overordnede mål om en vækst i omsætningen på 20?30 procent. Han peger på, at selskabets strategi om at erobre såkaldte fyrtårnskunder ? store multinationale kunder ? skrider frem som planlagt.
I første kvartal har Maconomy fået en kontrakt med PR-bureauet Edelman i Europa, mens selskabet har indgået alliancer med store konsulenthuse.
ERP-leverandøren har i kvartalet også allieret sig med PwC Consulting i Holland og Deloitte & Touce Management Solutions i Sverige for at nå ud til flere potentielle kunder via disse virksomheders netværk.
Flere fyrtårnsaftaler og alliancer vil blive føjet til listen i de næste kvartaler, skriver selskabet i fondsbørsmeddelelsen. Derfor vil vejen op til de sorte tal og overskud især blive hentet ind i løbet af andet halvår.
Det tager ifølge selskabet længere tid at forhandle aftaler på plads, når der er tale om fyrtårnsaftaler ? og derfor vil størstedelen af omsætningen for 2002 først blive bogført til efteråret.
Relevant link:
Maconomy på Fondsbørsen