Månederne januar til marts har stået i omstillingens og fusionens tegn for det internationale IT-konsulenthus Icon Medialab International, der i Danmark har en afdeling med 75 ansatte og kunder som DR, TDC, Novo og Lundbeck. I december oplyste konsulenthuset, at det fusionerede med det hollandske IT-konsulenthus Lost Boys ? og den proces har der siden været fokus på.
Det fremgår af det første kvartalsregnskab for det nye selskab, der foreløbigt hedder Icon Medialab/Lost Boys ? og hvis moderselskab er Icon Medialab International.
De trange tider i konsulentverdenen skinner igennem omsætningen for kvartalet, der næsten er halveret i forhold til 2001. Dengang kom Icon Medialab International ud af kvartalet med en omsætning på 344 millioner kroner. I år blev omsætningen blot på 180 millioner kroner, hvor Lost Boys endda har bidraget med 43,6 millioner kroner.
Imidlertid noterer Icon Medialab, at omsætningen er steget med otte procent i forhold til fjerde kvartal af 2002.
Underskuddet er følgelig også i den tunge ende af skalaen med et netto-underskud på 168 millioner kroner, der er en lille forbedring i forhold til 2001, hvor det var på 188 millioner kroner.
I sin regnskabsmeddelelse peger selskabet på omkostningerne ved at sammenlægge Icon Medialab og Lost Boys samtidig med, at organisationen har haft omkostninger ved at afskedige 350 ud af 1500 ansatte.
Den danske afdeling må ikke oplyse specifikke tal for omsætning og underskud, men administrerende direktør Erik Lorenz Petersen oplyser, at de danske tal er noget mere opløftende.
- Moderselskabet har brugt kvartalet på at rydde op, så selskabet er klar til at sætte af i andet kvartal, noterer han.
Fortsat slankning
Kvartalet er blandt andet blevet brugt på at sælge Icon Medialab Norge til WM-Data. Endvidere har selskabet sat kontorerne i Malmö og Göteborg til salg ? og på landebasis drosler Icon Medialab kraftigt ned i Storbritannien, Schweiz og Polen.
Ved udgangen af andet kvartal vil antallet af medarbejdere ligge på 1150 personer.
Den nye koncernchef Robert Pickering glæder sig imidlertid over, at den igangværende garanterede kapitaltilførsel på 140 millioner kroner til Icon Medialab/Lost Boys giver IT-konsulenthuset en solid platform at arbejde fra.
Netto vil nyemissionen af aktier give 66,5 millioner kroner ? og dertil kommer en lånemulighed hos den største aktionær Red Valley på 28,2 millioner kroner, som endnu ikke er udnyttet.