Microsoft giver fra den 26. april prisen på Xbox-spilkonsollen et kraftigt skub nedad.
Softwaregiganten, der nu vil gøre sig på spilmarkedet, fastholder at være tilfreds med Xbox-salget indtil nu.
Alligevel sænkes den vejledende udsalgspris fra 3.999 kroner til 2.499 kroner.
- Vi vil være sikre på, at prisen ikke er en hindring for at få del i Xbox-oplevelsen, siger Peter Svanfelt, nordisk salgsdirektør i Microsoft.
Den danske distributør af Xbox blev noget overrasket, da han hørte meldingen fra Microsoft.
Travlhed
- Jeg tror, vi får travlt, siger administrerende direktør Christian Banzhaf, Boston Distribution, til Computerworld Online.
Han betegner de første reaktioner i markedet som "helt vilde" og forventer, at Xbox nu for alvor skal sælge i stort antal:
- Tidspunktet er meget strategisk. Microsoft sænker prisen nu for at lukke alle huller i markedet, inden Nintendo lancerer en ny GameCube i maj, forklarer Christian Banzhaf.
Tidlige kunder får spil
Med prisen på 2.499 kroner er Xbox prismæssigt konkurrencedygtig med konkurrenten Playstation 2.
Microsoft har et særligt tilbud til de kunder, der allerede har givet fuld pris for Xbox'en. Ved at udfylde en formular på Xbox' hjemmeside, får de tilsendt to spil og en ekstra controller til Xbox'en.
Det var torsdag formiddag ikke muligt at få en kommentar fra Egmont Interactive, der distribuerer Playstation i Danmark.
Relevant link: