Nokia udvider garanti på fejltelefoner

Ejere af Nokia 8210-telefoner med fejlramte displays får udvidet garantien fra et til to år. Men det gælder ikke telefoner, der er produceret før oktober sidste år. Dengang var der ikke tale om noget "generelt problem", siger Nokia.

Nokia har problemer med kvaliteten på sine displays, men kun på en beskeden del af produktionen.

Det siger Nokia i hvert fald selv, selvom flere af Computerworld Onlines læsere i debatforummet og over for redaktionen har beklaget sig over ældre telefoner med de samme fejl.

Den finske markedsleder inden for mobiltelefoner erkendte tidligere på ugen, at et antal af 8210-telefonerne var udstyret med en defekt komponent i displayet, der kan få skærmen til at gå i sort.

Telefonens øvrige funktioner påvirkes ikke.

Alle de fejlramte telefoner skulle være produceret i perioden 1. oktober sidste år til 31. januar i år, og netop disse telefoner får nu en udvidet garanti på i alt to år på displayet, hvis fejlen skyldes den fejlramte komponent.

Det oplyser informationschef for Nokia i Skandinavien, Karin Sternius, til Computerworld Online. Garantien gælder telefoner solgt i Skandinavien.

To års garanti lovpligtig i Danmark

Udvidelsen af garantien er mest interessant for kunder, der har købt telefonen før nytår, hvor købeloven gjorde to års garanti lovpligtigt i Danmark.

Når Nokia strækker sig og giver ekstra garanti skyldes det, at koncernen har erkendt fejlen som "generel" i telefonerne fra denne periode.

Dermed kan ejere af ældre 8210-modeller i princippet sende en hvid pil efter gratis reparation af fejl i displayet, hvis den almindelige garanti på et år er udløbet.

Det er sket for flere af Computerworld Onlines læsere, der så for egen regning har måttet udbedre fejlen på et værksted.

Tolkning

Karin Sternius siger dog til de danske kunder, at vil man reklamere over sin Nokia 8210, skal den sendes til Nokias reklamationsafdeling, hvor man så individuelt vil vurdere fejlene på hver enkelt telefon.

Det kan tolkes sådan, at Nokia er villig til også at betale reparationen af defekte displays på ældre telefoner, hvis fejlen er opstået i den nu velkendte komponent.

Her henviser Karin Sternius imidlertid kun til de "sædvanlige service- og garantiregler", som Computerworld Online ikke har kunnet få uddybet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere