Fairgain opgiver kundebetaling

Tusind kroner om året. Så mange penge forventede Fairgain fra starten, at medlemmerne kunne tjene på at lade sig registrere og modtage reklame-emails om emner, der interesserede dem. Halvandet år efter bliver kontiene nu lukket, og medlemmerne får udbetalt nogle få kroner.

I oktober 2000 lød det som et tilbud, man som forbruger ikke havde råd til at sige nej til: Bliv medlem af Fairgain og tjen penge, lød budskabet, da det lille selskab åbnede butikken.

Siden er det gået meget anderledes, og selvom medlemmerne har tjent penge, har det næppe været umagen værd. Indtægten efter halvandet års medlemskab er omkring 10-12 kroner.

Ideen var, at medlemmerne ved at indtaste deres særlige interesser blev attraktive for annoncørerne, der kunne ramme lige nøjagtig den målgruppe, der var parat til at købe deres produkter.

"Permission marketing", som det kaldes når forbrugeren tillader at få tilsendt målrettede reklamer, er siden set i flere varianter.

Udstedte ingen garantier

Fairgain adskilte sig fra andre, fordi alle medlemmer skulle deles om mindst 35 procent af den omsætning, Fairgain opnåede på at sælge reklamerne.

Ved åbningen forventede den daværende pressechef Carsten Corneliussen, at hvert medlem kunne tjene omkring 1.000 kroner om året på Fairgain.

Han var dog klog nok til at understrege, at der ikke var udstedt nogen garantier om, hvor store beløb der kunne tjenes.

Forventede hurtigt boom

- Vi havde forventet, at markedet hurtigt ville boome, som man jo troede dengang, fortæller direktør Monika Svanberg, Fairgain Technology.

Sådan gik det bare ikke, og beløbene, der blev overført til medlemmernes konti, var meget små. Nogle måneder blev der slet ikke indsat penge, mens der i andre måneder blev indsat så lidt som 22 øre som tak for medlemmernes ulejlighed.

Det viser kontooversigten for en konto, Computerworld Online har adgang til.

Nu har medlemmerne modtaget en email med besked om, at kontiene lukkes. Indtægten skal derfor udbetales, og medlemmerne får tre valg: At bytte pengene med lodder i et lille lotteri, at donere pengene til et godt formål eller at få pengene udbetalt til en bankkonto.

Saldoen på den konto, Computerworld Online har adgang til, var efter påske på kr. 11,42, og det til trods for, at kontoen blev åbnet straks efter Fairgains begyndelse i 2000.

Dyrt at besvare medlemmernes spørgsmål
Monika Svanberg kender ikke det højeste beløb, der skal udbetales til et medlem, men det er ikke meget højere end 11-12 kroner, bekræfter hun.

- Mange af vores medlemmer har kontaktet os og stillet spørgsmål om, hvorfor der ikke kom flere penge, og det har kostet en meget omfattende administration at svare på de henvendelser, siger hun.

Hun tilføjer, at med den beskedne omsætning har det også været uforholdsmæssigt dyrt at opretholde det komplicerede bogholderi, der for at sikre medlemmernes tillid kontrolleres af revisionsfirmaet KPMG.

I sidste måned meddelte Fairgain, at email-tjenesten er fusioneret med Retail Internet A/S, der markedsfører konkurrenten Jatak.com. Her har konceptet været at tilbyde medlemmerne reklame-emails, der er så attraktive, at de gode tilbud er løn nok i sig selv.

Tilsammen har de to tjenester 250.000 email-adresser på danskere, som de nu mener udgør tilstrækkelig kritisk masse til, at der kan tjenes penge på at formidle målrettede reklamer til dem.

Ingen klager

I Forbrugerstyrelsen har man ikke modtaget klager over Fairgain:

- Det kunne tyde på, at medlemmerne enten er tilfredse eller blot har kunnet melde sig ud uden problemer, siger fuldmægtig Peter F. Knudsen til Computerworld Online.

Hos Fairgain Technology, der fortsætter som selvstændigt selskab med at sælge sine softwareløsninger, er Monika Svanberg positiv over udviklingen for "permission marketing":

- I slutningen af 2001 oplevede vi en stigning i de beløb, virksomhederne afsatte til markedsføring, og det udmøntes i disse måneder, fortæller hun.

Men det er ikke en omsætning, der kommer medlemmerne til gode.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere