Det koster mange kroner i minuttet at gribe mobilen på ferierejsen og lige ringe hjem med en rapport fra fjerne himmelstrøg. Det ved de fleste mobilbrugere.
Imidlertid varierer prisen også alt efter, hvilket udenlandsk mobilselskab ens eget selskab har en roaming-aftale med. Det er en aftale om at benytte det udlandske mobilselskabs netværk som mellemstation for videresendelse af samtaler.
Priserne for de enkelte udenlandske mobilselskaber kender teleselskaberne, men de er yderst dårlige til at informere deres kunder om det. Det konkluderer Forbrugerinformationen i sit nyhedsbrev ? og det er skidt, da prisen for en samtale kan blive op mod ti kroner dyrere end normalt ? afhængig af selskabet.
Sonofon er duksen
Forbrugerinformationen har gennemgået de hjemlige mobilselskabers websteder for at undersøge, hvilke oplysninger der er lagt ud om prisen på udlandssamtaler og sms. Og her er det kun Sonofon, der sikrer fuld adgang til prisoplysningerne.
Selskabet har listet priser på samtaler og sms for alle selskaber i udlandet ? og listen er til at printe ud og tage med på ferierejsen. Lige præcis her fejler TDC, mener Forbrugerinformationen. Selskabet har også listet oplysningerne op, men gjort det teknisk umuligt at printe listen ud.
Modsat glimrer Orange, Telefona og Debitel ved helt at undlade at have oplysninger om udlandstaksterne. Eksempelvis benytter Debitel TDC?s aftaler med udenlandske selskaber, hvorfor selskabets kunder kunne finde tjekke priserne på TDC?s hjemmeside.
Men det oplyser Debitel bare ikke på sin hjemmeside til forskel fra Telmore, der også bruger TDC-aftalerne ? og oplyser det på sin side med henvisning til TDC.
Intet lovkrav
Forbrugerinformationen understreger dog, at teleselskaberne ikke overtræder nogle regler ved den dårlige information om udlandstaksterne.
Fuldmægtig i Telestyrelsen, Kristian Borten oplyser nemlig, at lige præcis udlandstakster ikke er omfattet af det oplysningskrav, som teleselskaberne almindeligvis er underlagt.
Selskaberne har kun oplysningspligt, hvilket betyder, at de skal fortælle om priserne, hvis en kunde ringer med et konkret spørgsmål.
Her finder du hele Forbrugerinformationens oversigt over samtalepriser og sms i 16 europæiske lande.
Her kan du læse, hvordan du slår din telefons automatiske valg af operatør fra. Er den funktion slået fra, kan du vælge den billigste operatør i landet, som du besøger, såfremt din mobiludbyder har aftaler med flere selskaber.