Mere IT-kompetence til flere ansatte for den samme pose penge. Det er det mål, det 100 år gamle fagforbund SID har sat sig. Og midlet til at nå målet er e-learning og workshops.
Sidste år konkluderede SID nemlig, at organisationen trængte til at få sat mere turbo på uddannelsen af sine ialt 2800 IT-brugere, som arbejder i alle afkroge af landet. Og med e-learning spiller det ingen rolle, hvor man befinder sig i landet.
SID's kongstanke er, at det er ærgerligt at have en stor, toptunet værktøjskasse stående, hvis man ikke præcist ved til hvad og hvordan, man skal bruge indholdet i kassen. For dermed går SID og medarbejdere glip af de effektiviseringsmuligheder, software kan give i arbejdsgangene.
Det fortæller en af kræfterne bag indførelse af e-learning i SID, Bjarne Fredriksen, leder af edb-produktionsafdelingen i fagforeningens hovedkvarter. Selve e-learningmodulerne er udviklet af selskabet Vizion Factory i tæt samarbejde med SIDs udviklere.
- Vi vil fylde et stort hul ud. Brugerne ude i lokalafdelingerne kender generelt ikke programmerne godt nok. Og centralt har SID ikke tid nok til at supportere. Vi vil undgå, at en masse information, redskaber og guldkorn aldrig når ud til brugerne, siger Bjarne Frederiksen.
Dyrt og tidrøvende
De 2800 SID-medarbejdere landet rundt har alle en hel stribe SID-specialudviklede administrationsprogrammer, et veludbygget intranet samt Microsofts officepakke på deres pc.
Hidtil har de små lokalafdelinger i SID selv måttet afholde udgifter til oplæring i kontorpakken, mens SID fra centralt hold udelukkende har tilbudt kurser i SID-programmerne. Det har i sig selv kostet store summer til kursusophold med lærerudgifter, transport og tre måltider om dagen. Op til 50.000 kroner for et kursus.
Desuden gav denne kursusmodel ofte ventetid. Og nogle af de 297 lokalafdelinger er så små, at det var vanskeligt i forhold til bemandingen for en medarbejder at være væk fra arbejdspladsen i dagevis.
Som sand mellem fingrene
Et de mest frustrerende problemer med den "gamle" model med traditionelle tilstedeværelses-kurser er dog "hukommelsestab", mener Bjarne Frederiksen, SID.
- Undersøgelser viser, at 24 timer efter et kursus har en deltager typisk glemt 70 procent af det, han eller hun lærte. Det er den såkaldte glemselskurve, der spiller ind. Men med e-learning har man jo opslagsværk og søgefunktion lige ved hånden, når man kommer i tvivl om noget, siger Bjarne Frederiksen.
Han understreger dog, at SID bestemt ikke forestiller sig, at e-learning fuldstændig kan erstatte al anden undervisning.
Planen er, at introduktion til eksempelvis en ny applikation sker først i form af en præsentation ved en workshop lokalt på SID-kontorerne. Dernæst øver brugerne sig via e-learning i dagligdagen. Efter en periode afholdes en opfølgende workshop med spørgsmål og problemer på dagsordenen.
I e-learning-projektet indgår også en mulighed for at tage et pc-kørekort, som SID er blevet certificeret til at udstede.
Tale til ordblinde
SID afviser at oplyse, hvor stor en investering hele e-learning-projektet er. Men hidtil har projektet holdt tre medarbejdere i e-learning-selskabet Vizion Factory i fuld sving siden juli 2001 - i perioder seks medarbejdere.
E-learning-modulerne er webbaserede og udformet som en masse små animations-film med forklarende tale. Animationen viser, hvor man skal klikke, og hvad der sker, speakeren forklarer logikken i det. Filmene kan hentes frem ved hjælp af en søgehjælp-funktion, uanset hvilket program medarbejderen arbejder i.
- Nogle af medarbejdere er ordblinde. Derfor har vi valgt at undgå for meget tekst i e-learning-modulerne, forklarer Bjarne Frederiksen.
SID's e-learning strategi kunne måske godt ligne en letkøbt måde at få overstået opkvalificeringen af medarbejderne i kaffepauserne eller ved hjemme-pc'en. Men sådan er det ikke, understreger SID. Uddannelsesbudgettet er ikke blevet beskåret med indførelsen af e-learning. SID håber blot at få mere valuta for pengene med den mere fleksible uddannelsesløsning.
- E-learning er jo fantastisk meget billigere, fordi udviklingsomkostningerne fordeles på mange. Det kan jo genbruges i en uendelighed og bruges til at genopfriske sin viden, mener Bjarne Frederiksen, SID.
Han påpeger, at SID's centrale supportafdeling også aktivt inddrager e-learning, når den er i kontakt med brugerne. Supporterne henviser simpelthen til det eller de moduler, der kan give svar på spørgsmål.
Træghed og undskyldninger
E-learning-modulerne har været til rådighed for SID-medarbejdere i godt tre måneder nu. Fagforbundet vurderer på sine medlemmers vegne, at det endnu er for tidligt i processen til, at de kan udtale sig til pressen om deres erfaringer.
Derimod kan projektlederen i SID's edb-produktionsafdeling, Jan Skjoldborg, fortælle fra sine besøg på arbejdspladserne, at det går noget trægt foreløbig.
- Det er helt klart en udfordring at indarbejde e-learning i hverdagen. Medarbejderne siger: "Vi har virkelig ikke tid". De er vant til, at det er acceptabelt at være væk på kursus, men at sidde og lave selvstudier på jobbet er en stiløvelse i pseudofravær. Det kan være svært at sidde og gemme sig i et hjørne, når der kommer SID-medlemmer ind i et lokale med forespørgsler, fortæller Jan Skjoldborg.
Han har dog en stærk tro på, at e-learning vil grundfælde sig i SID-afdelingerne med tiden.
Han kollega Bjarne Fredriksen, leder af edb-produktionsafdelingen i SID, er overrasket over den noget matte modtagelse af e-learning-tilbuddet.
- Jeg troede, at de ville falde skrigende over uddannelsesportalen, siger han med et skævt smil og fortæller om dengang i 1992, hvor SID investerede i computere til stort set samtlige medarbejdere i forbundet.
Nogle af maskinerne stod længe og groede til med edderkoppespind, fordi ikke alle ansatte så formålet i at tage dem i brug i deres funktion eller måske var usikre over at springe ud som pc-brugere. Med tiden forsvandt modstanden.
Elendig software koster uddannelse
På længere sigt håber SID's Bjarne Frederiksen dog, at softwareproducenterne gør sig mere umage med at gøre applikationerne lettilgægenlige.
- Megen uddannelse skyldes jo, at der laves elendig software. Computerprogrammer bør være selvinstruerende. Det kan jo godt lade sig gøre uden kurser og manualer, tag for eksempel netbank-systemer, siger Bjarne Frederiksen.
Om nogen tid skal e-learning-projektet i SID evalueres af parterne. Så vil det vise sig, om SID rent faktisk har fået skabt mere IT-viden og -kendskab i sin organisation for den samme portion penge.