Vi skal lege os til teknologien

Fremtiden byder på mobilsystemer, der er langt mere komplicerede, end alt hvad vi kender i dag. Sonofon vil lege teknologien ind i os, og det er meget rigtigt set, mener sociologen Henrik Dahl.

Hvad skal der til, før du gider købe en UMTS-telefon til 5.000 kroner og et dyrt UMTS-abonnement? Hvad skal man sige til dig, før du springer med på bølgen af tredjegenerations mobiltelefoner?

Mobilselskaberne har udsigt til enorme udfordringer, når de skal omsætte de kommende års avancerede mobilteknologier til gode salgsargumenter over for forbrugerne.

Sonofon har med reklamefiguren Polle fra Snave forsøgt at pille teknologisnakken ud af mobiltelefonerne og gøre det sjovt at udforske telefonens muligheder. Væk er de strømlinede forretningsfolk med tjek på tilværelsen.

Det tiltaler sociologen og livsstilsforskeren Henrik Dahl, der mener, at hvis blot forbrugerne er motiverede, vil de gerne diskutere teknologi.

Lad os begynde i et mødelokale hos Sonofon i år 2000:


- Polle er teknologi for folket, siger Sonofons kommunikationsdirektør Peter Berg. Foto: Sonofon


Opgør med VHS'en
- For halvandet år siden satte vi os ned for at finde ud af, hvordan vi skulle fortælle kunderne, at der er en mobil udvikling i gang, siger Sonofons kommunikationsdirektør Peter Berg, som kalder Polle-projektet for et opgør med VHS-videoen.

- Nu er VHS'en snart blevet overflødig, men jeg må tilstå, at jeg endnu aldrig er blevet fortrolig med at programmere min video til at optage programmer. Det går altid galt på den ene eller anden måde. Sådan må det ikke gå med mobiltelefonerne, siger Peter Berg, der blandt andet er ansvarlig for Sonofons branding, altså hvordan selskabet placerer sit varemærke i forbrugernes bevidsthed.

Der er dog grænser for, hvor kompliceret tingene kan blive for Polle fra Snave. Det er tvivlsomt, hvad den kiksede figur kan lære udover at sende gruppe-SMS'er og bruge WAP-tjenester.

- Polle er teknologi for folket, og derfor er det ikke Polle, der skal lære kunderne at bruge datateknologier som for eksempel GPRS, siger Peter Berg.

Alligevel vil Sonofon også i fremtiden satse på det enkle, når nye teknologier skal forklares og indlæres:

Strømlinet forretningsmand

- Nogen vælger at markedsføre de nye muligheder i mobiltelefonerne ved at vise strømlinede forretningsfolk, der har et perfekt liv, fordi de kan gå på nettet på den bærbare computer via deres telefon, siger Peter Berg og fortsætter:

- Men så perfekt et liv er der ikke ret mange af os, der kan identificere os med, siger Peter Berg og fastholder, at mobiltelefoner skal være enkle at bruge, og at nye teknologier skal leges ind i kunderne.

Derfor indgik Sonofon sidste år i en sponsoraftale med Zoologisk Have i København. Haven, der er en af Danmarks største turistattraktioner, udlåner mobiltelefoner til gæsterne, som så kan planlægge ruter gennem haven og læse sjove notitser om alle dyrene på WAP-telefonen.

- Jeg prøvede det selv engang, jeg havde mine børn med i Zoo. Pludselig stimlede folk omkring mig, fordi de troede, at jeg var ansat som guide i haven, fordi jeg kunne så mange historier om dyrene. Så viste jeg dem, at jeg såmænd bare læste op fra mobiltelefonen, siger Peter Berg.

Telefonsvareren

Peter Berg nævner et eksempel på, at forbrugerne ikke falder på halen over smart teknologi, men derimod sjove og underholdende tjenester:

Sidste sommer introducerede Sonofon sine telefonsvarerbeskeder med Polle og andre figurer fra Snave. Desværre var teknologien dengang ikke på plads, så man direkte kunne vælge en Polle-besked til sin telefonsvarer hos Sonofon.

Derfor opfandt selskabet en rigtig Storm P.-løsning: Kunden skulle holde sin mobiltelefon op til computerens højttaler, imens han afspillede en telefonsvarerbesked fra Sonofons hjemmeside.

- Men folk syntes, at det var en sjovt at have en telefonsvarerbesked indtalt af Polle eller Heino, og vi oplevede en eksplosiv udvikling i opkaldene til SonoMemo (Sonofons telefonsvarer, red.). Folk ringede til hinandens telefonsvarere bare for at høre beskederne, siger Peter Berg.

Vi skal se visionen

Og netop der slår Sonofon hovedet på sømmet, mener sociologen Henrik Dahl.

- Sonofon har forstået at kommunikere det budskab ud, at de som udbyder nok skal være problemholderen. Det betyder, at selskabet påtager sig ansvaret for at få teknologien til at virke, og så skal forbrugeren kun koncentrere sig om at bruge den, siger Henrik Dahl.

- Det er ikke svært at få folk til at diskutere teknologier, hvis bare de er motiverede for det. Det bliver de, hvis teleselskabet fortæller dem om, hvad visionen for mobiltelefoni er, altså hvor vi overordnet skal hen med de telefoner, fortsætter Henrik Dahl.

- Og så er det aldrig nogen dum idé, hvis man kan lokke folk til at lege med den nye teknologi, og det er vel dybest set det, Sonofon forsøger, slutter han.

Polle ingen patentløsning

Polle-universet er dog ikke nødvendigvis det endegyldige svar på, hvordan forbrugerne skal lære nye teknologier at kende.

- Det er vigtigt at snakke i øjenhøjde med folk, og frem for alt ikke at snakke ned til folk, fastslår institutleder Ricky Wilke, Institut for Afsætningsøkonomi på Handelshøjskolen i København.

- Men det rejser så spørgsmålet om, hvem man målretter sine produkter mod. Nogen vil føle, at Polle-reklamerne taler ned til dem, og i stedet for foretrækker de at se den strømlinede forretningsmand, siger Ricky Wilke.

Han mener overordnet, at mobilproducenterne burde koncentrere sig mere om at udvikle de produkter, som kunderne efterspørger, frem for at sælge det, deres ingeniører har opfundet.

- Normalt finder man ud af, hvad folk vil have, og så produktudvikler man derefter, tilføjer han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere