KMDs bløde mål |
? Vi skal fastholde vores kernemedarbejdere, og vi har tre non-finansielle mål for virksomheden: Vi skal lave produkter, som kunden opfatter som bedre end konkurrenternes. Vi skal have den højeste kundetilfredshed. Og endelig skal vi have de mest tilfredse medarbejdere, siger Anders Rosbo, kommunikationsdirektør i KMD.
Målsætningerne kan næppe påstås at være uhørte, men når chefernes resultatløn afhænger af at nå målene, bliver det ikke ved det rene snak.
? Vi undersøger medarbejdertilfredsen en gang i kvartalet, og resultaterne styrer vi efter. Jeg ved ikke, hvor mange andre virksomheder, der direkte styrer på de bløde mål, siger Anders Rosbo.
Kun mellem tre og fire procent af de ansatte i KMD har forladt virksomheden det seneste år. Det betegner Anders Rosbo som tilfredsstillende.
600 uopfordrede ansøgninger
Specielt fordi KMD har kæmpet med sit image som en lidt støvet, offentlig virksomhed fra tiden som Kommunedata.
? Det tager flere år at lave om på et image. Men inden for de seneste fire år har vi ansat 1.000 medarbejdere, og vi har 600 uopfordrede ansøgninger liggende. Sidst vi søgte til en stilling i vores Usability Lab fik vi 200 ansøgninger, fortæller Anders Rosbo.
Gennem målrettet annoncering har KMD formået at tiltrække de udviklere, de har brug for. De har forladt spredhaglsannonceringen, og henvender sig direkte til IT-professionelle i annoncer i fagblade.
? Vi har fået mange fra ICL og Columbus IT Partner for eksempel. Et af vores argumenter er, at vi er en dansk virksomhed. Vi er ikke et datterselskab af en amerikansk virksomhed, så kommandovejene er korte. Det er sjovt at kunne og man kan være med til at ændre noget, siger Anders Rosbo.
Mere om jobloyalitet Fagligt dødvande fører til jobskift Risikabelt at spare på medarbejderpleje Hver fjerde pønser på nyt job Gode kolleger giver grund til at blive |
Denne artikel er fra Computerworld IT Job |
IT Job er Computerworlds ugentlige karrieresektion. Bestil abonnement her. |