Mere om jobloyalitet Fagligt dødvande fører til jobskift Hver fjerde pønser på nyt job Personaleflugt giver minus i chefens løn Gode kolleger giver grund til at blive |
? I det øjeblik hjulene begynder at rulle igen, og man kan se nogle bedre karrieremuligheder og personlige udviklingsmuligheder andre steder, fordi virksomheden, man er i, måske ikke rigtig har fået plejet disse ting, så vil man være tilbøjelig til at skifte. De virksomheder, som har negligeret medarbejderplejen, vil blive straffet, siger Lars Jepsen, der mener, at IT-folk traditionelt er ret hurtige på jobskifteaftrækkeren.
? Jeg tror, at de bliver nogle af de første til at skifte og finde nogle mere attraktive job, mere attraktive lønninger og mere attraktive arbejdspladser. De er korte på lunten, hvad sådan noget angår, vurderer han.
De gode belønnes
De virksomheder, som skaber sig et image som en god arbejdsplads ? og kan leve op til det ? vil blive belønnet, når der bliver mere kamp om arbejdskraften. IT-folket vil søge hen, hvor de har indtryk af, at der bliver gjort noget ved de forhold, som var grunden til, at de forlod deres gamle arbejdsplads.
Derfor har Loyalty Group International som en del af Computerworlds loyalitetsundersøgelse opgjort de mest typiske årsager til jobskifte. I alt 1.419 personer ud af undersøgelsens 2.265 deltagere har skiftet job inden for de sidste tre år, og det viser sig, at arbejdsopgaverne samt manglende faglige og personlige udviklingsmuligheder er de klart væsentligste årsager til, at IT-medarbejderen søger væk. Først på tredjepladsen kommer løn og ansættelsesforhold.
? Karriere, personlig udvikling og indflydelse på egne arbejdsopgaver vægter utrolig højt i forhold til loyalitet, hvorimod løn nærmest bare er en vedligeholdelsesfaktor. Den skal selvfølgelig være i orden, men man behøver ikke være markant lønførende, siger Lars Jepsen, der ud fra undersøgelsens resultater giver følgende bud på, hvordan man skaber det gode medarbejderklima:
? Først og fremmest skal man fokusere på den fremadrettede personlige udvikling, interessere sig for sine medarbejderes karriere og deres fremtid. Derudover er det vigtigt med en synlig ledelse, der klart anskueliggør, hvor virksomheden er på vej hen. Det kræver kommunikation, og en god tosidet kommunikation har også vist sig at hænge meget nøje sammen med loyalitet, fastslår Lars Jepsen.
Denne artikel er fra Computerworld IT Job |
IT Job er Computerworlds ugentlige karrieresektion. Bestil abonnement her. |