Der har aldrig været så mange reklamer i danskernes liv, som der er nu ? og i takt med, at de trænger frem på tv, internet og radio ? bliver vi bedre og bedre til at ignorere størsteparten af dem. Enten ser vi hen over dem på websiden, eller vi sætter kaffe over, mens de kører på tv.
Det faktum er annoncørerne sig pinligt bevidst, fordi det koster dem anseelige summer at reklamere ? velvidende at kun en lille del af seeerne hører til firmaets målgruppe. Måske interesserer varen eller ydelsen os ikke ? og så bliver vi lidt små-irriterede over reklamen. Det sker også på nettet, hvor pop-up vinduer eller rullegardiner vinder frem.
Med den digitale teknologis fremmarch regner iværksætterfirmaet Netadtack med, at det kan hjælpe annoncørerne uden om den frustration - og lige ned i hjertet og pengepungen på forbrugeren. Selskabet forventer til august at kunne sende første version af et system til administration og analyse af reklamer på gaden. Netadvertiser hedder det og er målrettet tv- og radiostationer på nettet samt portaler.
- Det kan bruges både til at styre reklamer, men også andre former for indhold - eksempelvis for portaler. Systemet kan sikre, at når du klikker ind på webstedet, så vil der på forsiden stå artikler, henvisninger og nyheder, som ligger inden for de interesser, som du har, forklarer administrerende direktør i Netadtack, Lars Blauenfeldt. Han har været hos firmaet siden april 2001 efter at have arbejdet i internetkonsulenthuse som Corebit og Icon Medialab.
Profilering af brugeren via netadfærd
Det lille firma beskæftiger seks mand fuld tid og fire på deltid ? og det udspringer af selskabet Ragtech, som ingeniørerne John George Riise og Esge Andersen grundlagde i 2000 med henblik på udvikling af interaktive tv-reklamer baseret på MPEG4.
Dog er bredbåndshimmeriget ikke ankommet endnu, og udbudet af digitale tv-tjenester er begrænset.
Derfor har selskabet udvidet sit fokus til at omfatte andre former for systemer til onlineannoncering end kun via video-streaming.
Det blev sidste år omdannet til Netadtack efter kontakt med CAT Seed, der investerede i selskabet og også hjalp med at formidle kontakt til en match-making gruppe ved Handelshøjskolen i København. Her mødte de to ingeniører Lars Blauenfeldt ? og siden har de arbejdet målrettet på Netadvertiser.
John George Riise rejser nu til Indien, til Bangalore for at få startet et udviklingsprojekt op, som kan støtte firmaet fremover.
Systemet indeholder en række data-opsamlings- og analysemoduler, der giver annoncøren mulighed for kun at ramme de seere, lyttere og netsurfere, som har interesse inden for det område, hvor annoncørens vare ligger, forklarer Lars Blauenfeldt.
Først bliver brugerens adfærd på et websted via systemet registreret ud fra oplysninger om, hvad han klikker på, hvordan han bevæger sig på siden, og hvor længe han kigger på den enkelte side.
Det sidste ? tidsdimensionen ? angiver Netadtack som noget unikt i dets system, noterer den administrerende direktør.
Brugeren er anonym for så vidt angår hvorfra, han kommer, og hvem, han er, af hensyn til surferens privatliv, men han udstyres med et id-nummer. Det bliver brugt til at skabe en profil af brugeren ? hvad interesserer han sig for ? og det kan så bruges i kampagne-øjemed.
Målrettede tv-reklamer
Næste gang brugeren besøger portalen, vil han blive genkendt ud fra en lille cookie ? og kun se reklamer, der interesserer ham. Det kan bruges både på portaler, tv- og radiostationer.
- Hvis nu brugeren vil se nyhedsindslag på tv-stationen, bliver han først præsenteret for et ti sekunders reklameindslag, mens selve forbindelsen til nyhedsudsendelsen bliver oprettet. Reklameindslaget vil så være afpasset seerens profil, så den unge mand ser en ølreklame, mens den yngre kvinde mødes af en Libresse-reklame, forklarer Lars Blauenfeldt.
Systemet kan også holde styr på, om seeren har set en tv- eller bannerreklame før. Dels kan det sikre, at han ikke belemres med den igen. Hvis der er tale om en del af en føljeton ? såsom Polle fra Snave ? holder systemet styr på, hvilke afsnit som seeren har set, så han får præsenteret den nyeste.
Kun for de største websteder
Den administrerende direktør lægger ikke skjul på, at sigtet med Netadvertiser er internationalt ? blandt andet fordi systemet henvender sig til websteder med mindst tre millioner hits om ugen ? såsom Jubii, Opasia og Ekstra Bladet.
Netadtack har i øvrigt et tæt samarbejde med to af de fem største danske portaler omkring udviklingen af systemet på alle niveauer ? både med booking af reklamer, sælgere og teknikere. Derfor venter Lars Blauenfeldt sig meget af systemet, når det bliver endelig frigivet til august. Alligevel får man ingen bombastiske udtalelser a la ?I år 2003 styrer vi 90 procent af alle globale portalers annoncer.?
I første omgang vil Netadtack øve sig på markederne i Danmark, Norge og Sverige.
- Vi skal ikke ud og gøre os til internationalt, før systemet har bevist sit værd i praksis. Ellers kunne vi miste det hele på gulvet, siger han.
Men den fase regner han med kun vil vare i et år. Går det godt i Norden, vil Netadtack vende blikket mod det store udland ? herunder USA. Finansieringen vil her komme fra CAT Seed, der står klar med penge, og en række business angels, som er en del af CAT Seeds netværk.
- Vi vil også gerne have fat i en international investor. Helst en, som er med i et af de globale media-netværk, der har de store kunder, forklarer Lars Blauenfeldt.
Dermed er tidshorisonten tilførsel af ny kapital om en 12 ? 15 måneder.
Her er Lars Blauenfeldt og de to stiftere, John George Riise og Esge Andersen, meget tilfredse med, at de har fået en bestyrelsesformand ved navn Stig Bøgh Karlsen. Han vendte hjem til Danmark efter at have opbygget den amerikanske afdeling af mediabureauet Carat i USA.
- Dem, han ikke kender, de er ikke værd at kende, som Lars Blauenfeldt udtrykker det, mens iværksætterfirmaet ser frem mod august og den grande premiere på systemet.
Relevant link:
Netadtacks websted