Det er regnskaber med de helt store tal fremme, når verdens fjerdestørste medieselskab, Vivendi Universal, udsender meddelelser om året, der gik. Det var, ifølge selskabet selv, et godt år med den højeste vækst nogensinde.
Omsætningen voksede med ni procent til 28,9 milliarder euro mod 26,5 milliarder euro i 2000. Selskabet peger selv på, at det især skyldes fremgang inden for dets filmdivision, hvor ?Jurassic Park III? angiveligt tjente så mange penge ind, at det ophæver faldet i salget af musikprodukter. Salget af musik stagnerede i løbet af 2001 ? omend kunstnere som U2 og Shaggy dog har tjent gode penge ind.
De økonomiske udsigter for 2002 ser stadig fornuftige ud, mener selskabets franske direktør Jean-Marie Messier. Han forventer en vækst i omsætningen på over 10 procent.
Strutter af selvtillid
Dermed strutter det franske selskab af selvtillid ? trods faldende aktiekurser i Paris ? i dets fortsatte kamp for at æde sig ind på AOL Time Warner, ViaCom og Walt Disney.
Seneste skridt i den retning kom i december, hvor Vivendi Universal annoncerede købet af den amerikanske kabelgigant USA Networks for 10,5 milliarder dollar (85 milliarder kroner) og dermed fik adgang til 85 millioner amerikanere.
Vivendi var et af Europas største internet- og medieselskaber indtil det i 2000 købte filmgiganten Universal Studios og verdens største musikselskab Universal Music Group.
Ifølge nyhedstjenesten Bloomberg.com har Vivendi i løbet af de seneste 18 måneder købt virksomheder for 50 milliarder dollar (420 milliarder kroner).