Som venturekapitalist kan du ikke indgå i et samarbejde med den helt nye iværksætter med den gode opfindelse på samme måde, som du går ind og hjælper det unge, men dog etablerede selskab. Du er som venturekapitalist formentlig bedst til at forhandle på bestyrelsesniveau med folk, der taler samme forretningsmæssige sprog som dig selv.
Det går bare ikke over for den helt nye iværksætter. Her har venturefirmaet brug for et miks af teknologisk viden og forretningsmæssig kompetence for at yde optimal hjælp.
Den teknologiske viden er nødvendig i udviklingen af produktet, men det er seed-fimraets forretningsmæssige viden, der er afgørende for, om iværksætterens gode idé også bliver en god forretning, påpeger projektleder på CAT Innovation A/S ved Risø, Morten Frederiksen.
Han har netop færdig gjort et MBA-projekt ved Handelshøjskolen i København, hvor han har studeret seed-kapital branchen i Danmark. Materialet baserer sig blandt andet på interviews med topfolk i 30 firmaer og organisationer.
Seed er betegnelsen for den finansielle og rådgivningsmæssige hjælp, som iværksætteren får på et tidspunkt, hvor hans produkt ikke er helt færdigudviklet, og virksomheden endnu ikke er etableret med bestyrelse, direktør og budget. Venturekapital retter sig mere mod det allerede etablerede firma, der har solgt sine første ydelser eller produkter på markedet.
- Når et venturefirma går ind på seed-markedet med den sædvanlige indgangsvinkel, så bliver det lidt som en hjerne-kirurg, der skal til at udføre hjertekirurgi. Det er to forskellige felter, som skal gribes an på hver sin måde, forklarer han.
Problemet blev tydeligt under den ekstreme optur for IT-branchen i slutningen af 90?erne. Det var dyrt for ventureselskaberne at få adgang til de mere modne selskaber, så de søgte mod seed-segmentet, der er kendetegnet ved en lav indgangsbarriere rent investeringsmæssigt. Imidlertid forlod de seed-markedet igen, da det økonomiske klima strammede til.
Styr på forretningen
Morten Frederiksen påpeger i sin rapport, at fordi seed-firmaerne arbejder med iværksættere på de tidligste stadier, er risikoen for økonomiske tab høj. Den risiko kan dog minimeres, såfremt seed-firmaet forstår at geare sin organisation med både de teknologiske og forretningsmæssige kompetencer
Iværksætteren er ofte tekniker, og derfor skal der være folk i seed-firmaet, som har en teknologisk indgangsvinkel og en iværksætterånd - og dermed bedre kan sætte sig ind i iværksætterens tankegang. Så er det også nemmere at opnå synergi i samarbejdet med iværksætteren, fordi der er en følelse hos iværksætteren af, at han er ligeværdig med forretningseksperterne i seed-firmaet. Derved kan parterne nemmere sammen løfte hele projektet videre frem mod nye ideer og erkendelser.
Det er aktuelt, når den forretningsmæssige side af den nystartede virksomhed skal håndteres, fremhæver Morten Frederiksen.
- De dygtige teknikere har sjældent begreb om prisdannelse på et produkt, strategier for indtrængen på et marked og lægning af et realistisk budget. Det hjælper seed-firmaet med ? enten fra egen organisation eller sit netværk, forklarer han.
Rette match er vigtigt
Projektlederen ved CAT Innovation understreger, at det er et vigtigt mål at styrke firmaets management-hold, få gang i salg af produkt eller ydelse så tidligt som muligt. Erfaringen er, at det bedst kan gøres ved at matche iværksætteren med personer med både en kommerciel og en forretningsmæssig erfaring. Det kræver imidlertid, at omridset af en levedygtig virksomhed tegner sig, pointerer Morten Frederiksen.
- Så ved man som seed-firma, hvilke profiler man skal efterspørge ? og man har en attraktiv mulighed at tilbyde kandidaterne. Denne opstartsfase er vanskelig, og her skal seed-firmaets forskellige kompetencer vise deres værd, forklarer han og peger på, at CAT Innovation i den forbindelse har haft stor nytte af at samarbejde med et såkaldt matchmaking team, der udspringer af MBA på Handelshøjskolen i København.
Når strukturen omkring ledelse og organisation er på plads, træder seed-firmaet til side og sørger for at finde frem til permanente folk til ledelsen og investorer til at finansiere den videre ekspansion.
Den proces kan ? såfremt kommunikationen mellem parterne ikke er optimal ? medføre en svækket motivation hos iværksætteren, fordi man bevæger sig ind på et område, hvor han er svag ? og hvor han føler, at grebet om idéen glider.
Men risikoen for den følelse er noget mindre, hvis begge parter taler samme sprog ? og det sikres bedst med mikset af teknologiske og forretningsmæssige kompetencer i seed-organisationen, understreger Morten Frederiksen.
Dermed har forskeren eller teknikeren det bedste udgangspunkt for at skabe Danmarks næste Navision, Giga eller Vigilante.