Telmore søger hjælp hos Telestyrelsen

Telestyrelsen skal nu mægle i konflikten mellem det lille teleselskab Telmore og selskabets leverandør af mobiltelefoni, TDC Mobil. Sagen med de forsinkede nummerflytninger har fået bægeret til at flyde over for Telmores Frank Rasmussen.

Luften er iskold mellem TDC Mobil og det mindre mobilselskab Telmore. Kommunikationen mellem de to parter fungerer ikke, og Telmores direktør Frank Rasmussen appellerer nu til Telestyrelsen om hjælp.

Appellen kommer efter, at Telmore - sammen med konkurrenten Tiscali - er blevet hængt ud som de eneste teleselskaber, der ikke havde styr på de såkaldte nummerporteringer per 31. januar.

Samlet havde de to operatører blot 43 kunder i kø, der ifølge teleloven havde ventet for længe på at få deres mobilnummer overflyttet til et andet selskab.

- Vi har flere gange sagt til TDC, at vi selv vil have adgang til at foretage porteringerne, men TDC vil ikke give os adgang til deres systemer, siger Frank Rasmussen til Computerworld Online.

Mæglerrollen

- Derfor vil jeg en af de nærmeste dage skrive til Telestyrelsen og bede om hjælp til at få en bedre aftale med TDC Mobil, tilføjer han.

Telestyrelsens rolle er blandt andet at holde øje med de samtrafikaftaler, som teleselskaberne indgår med hinanden. Det er en sådan aftale, der afgør detaljerne i samarbejdet mellem Telmore og TDC Mobil.

- Hvis Telemore forgæves har forsøgt at få ændret deres samtrafikaftale med TDC, har de altid muligheden for at anmode Telestyrelsen om enten at mægle i sagen eller vurdere, om deres anmodning til TDC er rimelig i telelovens forstand. Det er blandt andet det, Telestyrelsen er her for, siger kontorchef Lars Sten Jørgensen, Telestyrelsen, til Computerworld Online.

Trækker i land

Frank Rasmussens første reaktion på Telestyrelsens afgørelse var, at 43 manglende porteringer var langt underdrevet, fordi Telmore skulle mangle at modtage omkring 1000 kunder fra konkurrerende selskaber. Det oplyste han til dagbladet Børsens mandagsudgave.

Nu udtaler han sig mere forsigtigt og undlader at så tvivl om de oplysninger, som hans konkurrenter - under strafansvar - har videregivet til Telestyrelsen.

- Det må være et tolkningsspørgsmål om, hvad der er gået galt i hvilke faser af porteringen, siger Frank Rasmussen nu til Computerworld Online.

Selvom Telmore i juridisk forstand er ansvarlig over for at få sine kunder vel igennem nummerporteringen, kaster han alligevel en stor del af skylden for forsinkelserne over på TDC:

- De har været mangelfuldt forberedt, og de har i høj grad undervurderet opgavens omfang, og så kan man undre sig over, at det netop er vores kunder, det skal gå ud over, siger Frank Rasmussen.

Ingen kommentarer

Den 17. januar bekendtgjorde TDC Mobils administrerende direktør Jørgen Weber, at selskabet ikke længere besvarer henvendelser fra journalister, der ønsker kommentarer til Frank Rasmussens virksomhed.

Denne politik har også ramt Computerworld Online, der mandag ikke kunne få TDC's kommentar til Telmores appel til Telestyrelsen.

Det andet teleselskab, der blev taget i ikke at have styr på nummerflytningerne, er Tiscali, der ligeledes er kunde hos TDC Mobil.

Tiscali: Overrasket
Tiscali havde i torsdags 22 sager med nummerflytninger, der var ulovligt meget forsinkede.

- Vi blev lidt overraskede over afgørelsen fra Telestyrelsen, men vi har aftalt med vores leverandør, TDC, at de manglende porteringer bliver bragt i orden inden fristen på onsdag, siger kommunikationschef hos Tiscali, Jes Hvid Mikkelsen, til Computerworld Online.

Uden at ville kommentere konkurrenten Telmores situation fastslår han, at Tiscali forsøger at bevare en god tone i samarbejdet med TDC.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere