Nummerflytninger var et lille problem

Telestyrelsen truer selskaberne Telmore og Tiscali med dagbøder fra på onsdag, hvis de ikke får afsluttet blot 43 forsinkede nummerflytninger. Styrelsen mener ikke, at omfanget af forsinkelserne i øjeblikket er større.

Det er ikke i tusindvis af telekunder, der forgæves venter og venter på at få deres mobiltelefonnummer flyttet med sig til en ny operatør - den såkaldte nummerportabilitet.

Den opsigtsvækkende konklusion på Telestyrelsens omfattende efterforskning blev, at kun 43 forbrugere i øjeblikket har ventet så længe på at få deres nummer flyttet, at der er tale om en lovovertrædelse.

Efterslæbet fordeler sig med 21 kunder hos Telmore og 22 kunder hos Tiscali, som begge trues med tvangsbøder på 2.000 kroner om dagen, hvis problemerne ikke er løst senest på onsdag.

Begge selskaber har købt sig ind på TDC Mobils netværk, men selvom forsinkelserne måtte skyldes fejl i TDC, er det fortsat Telmore og Tiscalis ansvar at få dem løst. Det skyldes, at de har kontakten til slutkunden.

Har arbejdet hårdt

Efter alt at dømme har det hjulpet, at Telestyrelsens i de foregående uger har indkrævet meget omfattende oplysninger fra teleselskaberne for at få omfanget af problemerne med nummerportabilitet belyst, lige som massiv negativ presseomtale har påvirket selskaberne.

Ifølge Telestyrelsen har teleselskaberne nemlig arbejdet ekstra hårdt i den seneste tid for at få afviklet en stor pukkel af ventende nummerflytninger.

De 43 forsinkede ordrer er kun et udtryk for situationen den 31. januar - før da kan der have været langt flere kunder i klemme.

Det lave antal anfægtes af Telmores direktør, Frank Rasmussen. Han hævder over for dagbladet Børsen, at Telmore længe har ventet på at modtage omkring tusind mobilnumre fra andre selskaber, og de burde fremgå af disse operatørers oplysninger til Telestyrelsen.

Opsatte på nye kunder

Styrelsen har imidlertid kun koncentreret sig om at indhente oplysninger om de kunder, selskaberne skal afgive til andre - og ikke de kunder, som de skal modtage.

Man er altså gået ud fra, at selskaberne er så opsatte på at få nye kunder i folden, at man ikke vil være skyld i forsinkelser i forhold til nummerportabilitet.

Telestyrelsen skriver i undersøgelsens konklusion, at netop mange selskaber, der skulle modtage nye kunder, formentlig ikke får opsagt kundens gamle abonnement til tiden eller i øvrigt overholder fristerne over for det selskab, der afgiver kunden.

I alt venter omkring 9.000 mobilkunder på at få deres mobilnummer flyttet til et andet selskab. Men disse kunder har ikke ventet mere end de 20 dage, som branchen selv har fastsat som fristen for at gennemføre en nummerflytning.

På mobilområdet var der omkring nytår gennemført i alt 70.000 nummerflytninger. Telelovens paragraffer om nummerportabilitet trådte i kraft den 1. juli 2001.

Telestyrelsen oplyser, at man nu vil følge udviklingen tæt og gribe ind, hvis problemerne med forsinkede nummerporteringer bliver større.

Relevante links:

Telestyrelsens pressemeddelelse
Telestyrelsens påbud til Telmore (Word-dokument)
Telestyrelsens påbud til Tiscali (Word-dokument)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere