Speednames fordobler omsætning
Den danske registrator af domæner, Speednames, fordoblede i 2001 sin omsætning til 50 millioner kroner i forhold til året før. Der kom et underskud på 64 millioner kroner, men formanden for bestyrelsen, Frank Ewald, forventer, at regnskabstallene når op på plus i løbet af første kvartal eller andet kvartal. Han regner endvidere med, at omsætningen i 2002 igen fordobles til 100 millioner kroner. (Børsen)
Million-profilering af mobiltjenester
IT-Brancheforeningen er sammen med søsterorganisationer i Norden ved at rejse penge til en international markedsføringskampagne for selskaber, der leverer indhold til mobiltelefoni. Wireless Scandinavia er navnet på kampagnen, der skal gøre udenlandske mobilselskaber opmærksomme på kompetencerne i de nordiske lande. 16 millioner kroner er kampagnen sat til at koste i de to år, den ventes at løbe. Virksomheder, der vil promoveres, køber sig adgang til netværket bag kampagnen for 50.000 kroner. (Berlingske Tidende)
Tiscali overgiver sig til dagbladene
Danske Dagblades Forening (DDF) har truet internetudbyderen Tiscali og nyhedsportalen Newsbooster.dk med sagsanlæg, hvis ikke de holder op med at dybdelinke til artikler på dagbladene. Det er i strid med god markedsføringsskik, mener DDF ? og nu giver Tiscali sig. Vi gider ikke bruge tid og kræfter på det, oplyser chefredaktøren Claus Sølvsteen, men stiller gerne internetselskabets materiale til rådighed i kampen mod DDF. Newsbooster.dk har allerede takket ja til tilbuddet fra Tiscali. (Børsen)
Spar Nord taber millioner på IT
Blot to uger før fremlæggelsen af sit regnskab må Spar Nord Bank nedjustere sit forventede overskud med tre-fjerdedele. Fra 208 millioner kroner til 58 millioner kroner. Det sker på grund af udsigten til massive tab i tre IT-engagementer. Som resultat af den dramatiske nedjustering dykkede bankens aktier med seks procent. (Børsen, Morgenavisen Jyllands-Posten)
Telia vurderer ADSL-fremstød i Danmark
TDC sidder på to-trediedele af det danske marked for ADSL, hvor den sidste trediedel deles af Tiscali og Cybercity. Nu overvejer Telia at melde sig på markedet med ADSL-tilbud til danskerne. Koncernens ansvarlige for internetaktiviteter, Indra Åsander, oplyser, at selskabets ambition er at udvide forretningen for bredbånd i Danmark. I øjeblikket har Telia 60.000 kunder på bredbånd via kabel-tv, men teleselskabets muligheder for yderligere udvidelser er begrænsede på grund af, at tilbuddet kun når de 610.000 kabel-tv-kunder, som er koblet på Stofa. (Morgenavisen Jyllands-Posten)