SAS Institute bygger sig selv i lego

Hånden hjælper hjernen med at tænke. Det er en af grundtankerne i en ny strategiuddannelse fra Lego. SAS Institute har som det første firma i Danmark gennemgået strategiforløbet. Og de er begejstrede.

Den økonomiske krise dingler uheldsvangert fra en snor i lysekronen. Det er et lego-skelet, som med hest og fældet lanse uberegneligt, men effektivt, kan vælte hele opstillingen af lego-figurer nedenunder. Med et slag kan alle planer og forventninger falde til gulvet på grund af en faktor, ingen kan kontrollere.

I et velordnet kaos af farvede plastklodser har gruppen på otte SAS Institute-folk i løbet af to kursusdage bygget en fremstilling af deres virksomhed i lego. Der er ikke en klods, der ligger tilfældigt, selv om det for den udeforstående ligner et børneværelse, hvor legen har været godt i gang.

Men det er ikke et børneværelse. Det er et lokale på kursusejendommen Sonnerupgaard i Hvalsø på Vestjælland. Og det er ikke leg, selv om SAS Institute-medarbejderne morer sig. Ikke sådan, at de klasker sig på lårene, snarere den koncentrerede morskab, der indfinder sig, når man foretager sig noget dybt seriøst på en underholdende måde.

Legos seriøse leg

Ideen om strategiudvikling med brug af legoklodser opstod på ledelsesinstituttet IMD i Schweiz, hvor Lego-stifteren Kjeld Kirk Kristiansen selv har studereret ledelse, og hvor ledende Lego-folk gennem flere år er blevet skolet.
De to professorer, Johan Roos og Bart Victor, arbejdede her med kreativitet og strategi under devisen: Gammeldags strategi er død. De lod Lego-lederne lege med lego-klodser, og ideen til en formaliseret kursusvirksomhed opstod.
I dag er Johan Roos direktør for det Lego-sponserede Imagination Lab i Scweiz, mens Bart Victor leder firmaet Executive Discovery, der står for udvikling og markedsføring af Lego Serious Play-konceptet.
I Danmark er konsulentnetværket Core-team udpeget som partner.

SAS Institute har som den første virksomhed i Danmark ladet sine ansatte gennemføre strategiforløbet, Real Time Strategy, der er første metode under den lego-klodsbaserede uddannelse, der går under fællesbetegnelsen Lego Serious Play.
Ideen er, at strategi ikke skal være noget, man tænker, men noget man gør. Men hvordan lærer man så lige det med 6.000 legoklodser?

Fælles billede

? Arbejdet med at lægge en strategi for virksomheden har normalt kun involveret ledelsen. Det munder som regel ud i en rapport, som man stiller op på hylden. Når året så er gået, tager man rapporten ned og konstaterer, at man har gjort, som man plejer.

I SAS Institute var vi trætte af at kigge på de spor, vi satte i sneen. Derfor slog vi til, da vi hørte om muligheden for at lave strategi på en helt ny måde. Det passer godt til SAS-kulturen, siger Ole Dalsgaard hos SAS Institute Public Division.

De to dages arbejde med klodserne fører til, at der formuleres fire eller fem grundlæggende retningslinier for virksomheden, Simple Guiding Principles, som medarbejderne skal bruge til at styre efter, når de kommer hjem til den virkelige verden. Sammen skaber de et fælles billede af deres virksomhed og af de relationer og den verden, der omgiver dem.

? Når det er medarbejderne selv, der udvikler principperne, er strategi ikke længere en ledelsesopgave. Komplekse sammenhænge beskrives og forstås simpelthen bedre visuelt, forklarer Ole Dalsgaard.

Slanger i hovedet

SAS-folkene startede med at bygge deres egen personlige opfattelse af deres virksomhed. Forinden havde konsulenterne fra Core-team, der har fået retten til at markedsføre og gennemføre Lego-principperne i Danmark, gennemgået den grundlæggende symbolik i klodserne.

Simple principper bliver strategi:

Det er ikke muligt at viderebringe de principper, som SAS Institute Public Divison har udviklet til sig selv under strategiforløbet med Lego Serious Play. Det er forretningshemmeligheder. Men et eksempel på princippet anvendt i praksis er Simple Guiding Principle for en virksomheds reception. Her lyder princippet: Vi træder til i stedet for at sige fra. Hvis alle tænker sådan, så ved alle hvad der skal gøres, mener Core-team.


Der er ikke faste regler som sådan, men man er nødt til at være enig om metaforernes betydning. For eksempel at farven grøn symboliserer, at her er noget, vi tror på. Og at et hjul betyder, at der er bevægelse eller at der sker noget.

De ansattes forskellige fortolkninger, som ikke var så forskellige endda, samles til et landskab, hvor videndeling på arbejdspladsen symboliseres med plastslanger mellem hovederne på lego-mænd, og vækst og trivsel på arbejdspladsen er grønne lego-buske.

Når modellen af virksomheden står klar, og verden udenfor i form af kunder, konkurrenter og øvrige markedsforhold er bygget, så kan man begynde at afprøve worst og best cases-scenarier med lego-modellen.

? Det er vigtigt at gennemspille forskellige case-scenarier for at udvikle evnen og værktøjet til at agere strategisk. Men også selve opbygningen af den fælles identitet opfattes af mange som meget værdifuld, siger partner i Core-team Charlotte Levy.

Lego til kunder

Der følger et sæt med 6.000 lego-klodser med hver af de tre hold, som har gennemgået strategiforløbet. Klodserne skal med hjem til virksomheden.

? Vi skal have et bord til klodserne, når vi kommer hjem. Opstillingerne tager vi med og bruger, når vi i fremtiden skal planlægge og orientere os. Så kan vi lynhurtigt agere på forandringer i omverdenen, siger Ole Dalsgaard, SAS Institute.

Også kunderne vil blive inddraget i SAS Institutes nye måde at tænke på.

? Det er selvfølgelig ikke alle kunder, der skal med hen til lego-bordet, men hos flere af vores kunder i det offentlige oplever vi en stor vilje til nytænkning, siger Ole Dalsgaard.

Relevante links:
Læs mere om strategiudvikling med Lego-klodser på disse websteder:
Core-team
Lego Serious Play ved Executive Discovery
Imagination Lab
Startegy in Real Time

Denne artikel er fra Computerworld IT Job




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere