Den første af to afgørende kommunale ordrer kom i hus for Columbus IT-Partner, da Odense kommune onsdag aften underskrev en købsaftale på det danske systemhus? nye kommunale IT-system ?Columbus Kommune?.
Kontrakten gælder de såkaldte socialfaglige systemer, der dækker over kontanthjælp og aktivering, sygedagpenge, delpension, boligstøtte og boliglån samt ungdomsvejledning.
Odense har valgt at beholde sit gamle økonomisystem leveret af Kommunedata (KMD).
Jan Bitterhoff, der bærer titlen head of mergers and acquisitions i Columbus IT-Partner, vil ikke oplyse, hvor mange penge kontrakten lyder på, men fortæller, at et helt kommunesystem koster op mod 50 millioner kroner. Denne kontrakt er altså en økonomi-del mindre.
- Det har været en utrolig lettelse at skrive kontrakt med Danmarks tredjestørste kommune, og det er blevet behørigt fejret med øl til de medarbejdere, der gennem tre år har kæmpet for at få vores kommunale IT-løsning op at stå, siger Jan Bitterhoff til Computerworld Online sent onsdag aften.
Største Axapta-løsning
Columbus IT Partners nye kommuneløsning "Columbus Kommune" er en standardløsning baseret på Navision Axapta. Og med Odense Kommunes 350 samtidige brugere er det blandt de største løsninger baseret på Navision Axapta.
Systemet er udviklet og testet i Farum kommune, som indtil videre er den eneste kommune, hvor systemet er i drift. Den anden bliver nu Odense, hvor systemet ventes køreklart senest den 1. juli 2002.
Indtægterne fra salget til Odense kommune er på forhånd indregnet i selskabets forventninger til årets resultat. Det samme er endnu en kommunal ordre, som Jan Bitterhoff siger kan være underskrevet meget snart. Han vil dog ikke ud med, hvilken kommune der er tale om.
Ifølge Computerworld Onlines oplysninger er både Randers og Frederikshavn kommuner i færd med at vælge nye IT-systemer.