IT-supportere overlever jobbet med et grin

Supporterne på IT-hotlines har ikke altid grund til at smile så stort, som Sonofon-pigerne gør i reklamerne. De bliver ofte ringet op af frustrerede, eksplosive mennesker, som måske endda har hængt i kø i telefonen så længe, at tålmodigheden er milimeterkort efterhånden. Men mange supportere udvikler en sund overlevelsesmekanisme i jobbet: De griner.

At være IT-supporter på en hotline kræver, at man kan holde masken, uanset hvor mærkelige eller "dumme" spørgsmål, kunderne stiller. Kunsten er at udsætte grinet, til man har lagt røret på. I nødstilfælde, når latteren er lige ved sprutte ud af munden, kan man bruge en mute-knap på telefonen.

"Kunde: Jeg har glemt mit password, jeg har prøvet at taste de der stjerner, men det virkede ikke."

Sådan lyder en af de mange historier, hotline-ansatte kan fortælle fra kunders opkald. Historier, der er sjove, hvis man selv er mere IT-kyndig og derfor ved bedre.

De sjoveste beretninger om, hvad kunder har sagt, lander også på nettet. Mere om det senere.

Anne Ottosen er en af dem, man får i røret, hvis man ringer for at få IT-hjælp.

Hun har arbejdet i fire år på en hotline i en større dansk internetudbyder med hovedsæde i Århus.

Ved siden af læser hun informationsvidenskab og russisk på universitetet.

Anne Ottosen kender udmærket godt til humoren som en særdeles vigtig faktor i supporter-jobbet. Som en slags ventil og energitilførsel i et job, der godt kan føles temmelig krævende.

- Mens man taler med kunderne, "noterer" man de sjove ting ned på sin mentale palm pilot. Dem fortæller man kollegerne i pauserne og griner sammen. Hvis man har haft en rigtig vred kunde i røret, kan det også være godt at rase ud til kollegerne, fortæller Anne Ottosen.

Hun understreger, at det er vigtigt, at man som supporter ikke griner af kunderne, men med dem.

Supporterne griner også tit af sig selv og hinanden i dagligdagen på jobbet, hvis de laver fejl eller skal gøre sig meget umage for at holde masken under en kundesamtale.

Modvirker stress og mavesurhed

Når hotline-ansatte i stor udtrækning dyrker de sjove episoder og bemærkninger, kan det hænge sammen med jobbets karakter, mener Anne Ottosen.

Hotline-arbejde består typisk udelukkende i at sidde med headset på og tale med kunder dagen lang. Mange har også skifteholdsvagter.

- Det kan let blive lidt samlebåndsagtigt. Humoren gør et McJob sjovere. Man skal ikke fokusere for meget på de sure kunder, hvis man skal holde mange år i jobbet. Det kan også blive et lidt ensomt job, fordi man ikke taler meget med sine kolleger, men især med kunder.

Anne Ottosen er desuden kvinden, der fik idéen til webstedet guld.dk, som er en samling kundehistorier indsendt af medarbejdere på en lang række callcentre og hotlines i Danmark.

Her står der også en påmindelse på forsiden om ikke at gøre grin af kunder på en ondskabsfuld måde:

"Husk lige én ting: Formålet med disse sider er ikke at pege fingre af usikre nybegyndere - man skal som bekendt lære at kravle, før man kan gå, det ser bare lidt sjovt ud engang imellem."

Anne Ottosen har aldrig fået negative reaktioner på guld.dk. Tværtimod har hun engang fået en e-mail fra en kunde, der kunne genkende sig selv i en episode beskrevet på webstedet. Han synes, det var skægt at finde sig selv dér.

Dumme supportere?

At IT-supporterne ikke altid har det bedste ry blandt brugerne, kender Anne Ottosen godt til.

- Mange folk har jo haft en dårlig oplevelse med en supporter. Men det skyldes nok også situationen, man "mødes" i. Kunderne er jo frustrerede og utålmodige efter at få løst problemet. De forventer nogle gange, at man straks kan gennemskue, hvad problemet er. Det kan især gå galt, hvis man misforstår kundens tekniske niveau og kommer til at tale hen over hovedet på ham, siger Anne Ottosen.

Omvendt har hun også oplevet meget teknisk kyndige, for eksempel IT-chefer, der ringer ind og skælder ud over, at deres password pludselig ikke virker. Når hun så spørger forsigtigt, om deres caps lock tast (store bogstaver) er slået til, smækker de nogle gange flove røret på.

Hun pointerer dog, at langt de fleste opkald plejer at være enten positive eller neutrale.

- Det er jo fedt at hjælpe. Der er mange glade kunder, man kan tanke op på. Der var for eksempel en mor, der ringede med en eiffeltårn-høj desperation over, at hendes netforbindelse ikke virkede. For hun kunne ikke komme i kontakt med sin datter i Malaysia. Hun blev så glad, da det kom til at virke igen. Det er også drivkraften i jobbet, siger Anne Ottosen.

Her er et udvalg af links til nogle af de websteder, som bringer supporteres sjove historier om computerbrugeres spørgsmål, bemærkninger og misforståelser.

Guld.dk
Beklager.dk
Altforsejt.dk




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere