Nokia lancerer kamera-telefon

Den finske mobilproducent lancerer en række nye telefoner ? herunder en mobil med indbygget digitalkamera ? samt flere Bluetooth-produkter.

I, hvad Nokia betegnede som årets vigtigste lancering, præsenterede selskabet en ny kamera-telefon. Den nye telefon, der har betegnelsen 7650, har indbygget et digitalt kamera.








Nokia har erfaret, at de fleste brugere ofte ringer op ved at aktivere nummeret fra telefonbogen, men kamera-telefonen har et tastatur der kan slåes ud fra bunden. Kamera-telefonen kommer i butikkerne til foråret.
Med dette kan brugeren sende billeder enten som e-post eller ved hjælp af den kommende MMS-teknologi, som populært sagt udvider SMS?erne, så de kan overføre flere data. MMS ventes at blive taget i drift på de første mobilnet til sommer næste år.

Nokia mener, at den nye telefon markerer begyndelsen på en ny æra.

? Vi tager hul på et skifte, der svarer til overgangen fra radio til tv. Vi bevæger os fra ?hør, hvad jeg siger? til ?se, hvad jeg mener?. Før overførte vi tale, nu blander vi billeder med lyd, siger administrerende direktør Jorma Ollila fra Nokia.

Det indbyggede digitalkamera er hverken til professionelle eller til seriøse fritidsfotografer. Det er til brugere, der vil fastholde øjeblikket og kunne sende et billede til andre.

Kameraet er på forhånd sat til at tage billeder i en opløsning på 640x480, men denne opsætning kan ændres. Det har 4 Mbyte hukommelse, hvilket skulle kunne rumme omkring 50 billeder afhængigt af opløsningen.
Telefonens batteri understøtter en taletid på to timer. Derimod bliver Nokia-folk noget mere vage, når de bliver spurgt, hvor længe batteriet holder, hvis man benytter kameraet meget. Digitale kameraer er kendte for at være forslugne.

Telefonens display har et nyt såkaldt transflective active matrix display, som er udviklet til at være lettere at se i sollys end de skærme, der kendes fra bærbare pc?er.

Foto på web

Når man lige ser den nye telefon, får man umiddelbart det indtryk, at producenten har glemt tastaturet.

? Vi har lagt mærke til, at brugerne det meste af tiden finder nummeret i telefonbogen. Men den har dog et tastatur, som kan slås ud fra bunden, siger Jorma Ollila.

7650 kan sende både via High Speed Data og via GPRS og har Bluetooth. 7650 skal efter planen komme på markedet næste forår og ventes at komme til at koste 550 euro svarende til godt 4.000 kroner.

Nokia vil udvikle en særlig tjeneste, som tænkes lagt på selskabets Club Nokia web-tjeneste, hvor billeder kan lægges. Benytter man denne tjeneste, vil modtageren - når man prøver at sende et billede til en telefon, der ikke er i stand til at modtage det - i stedet modtage en henvisning til web-stedet, hvor billedet er lagt, så man senere kan skaffe sig adgang til det fra en pc.

Sportstelefon

Ud over kamera-telefonen præsenterede Nokia, hvad selskabet selv betegner som en ny telefon-kategori til aktive, sportsorienterede mennesker. Den første telefon i denne kategori har fået betegnelsen 5210, og den er robust og rummer ud over de forventelige telefon-funktioner også et stopur og et termometer.

Endelig kommer den finske mobilproducent med en telefon i nyt design til forretningsmænd og måske i endnu højere grad -kvinder. Den hedder 6510 og har foruden både GPRS og High Speed Data også en FM-radio indbygget, som brugeren kan benytte via et hovedsæt.

Begge de sidstnævnte telefoner kommer i løbet af de første tre måneder af næste år.

Lad dem bare komme

Mobilproducenter fra især Japan og Korea har annonceret, at de vil benytte overgangen til næste generation af mobiltelefoni til at søge at erobre betydende dele af verdensmarkedet.

De asiatiske producenter er især gode til at lave små telefoner, som også indeholder anden elektronik. Således lancerede den koreanske producent Samsung allerede for et år siden en kamera-telefon. De har imidlertid hidtil overvejende produceret til de mobilsystemer, der benyttes i henholdsvis Japan og Asien/USA.

Det har fået analytikere til at forudse, at Nokias dage på tronen som ubestridt førende mobilproducent var talte, og at selskabets eneste vej til overlevelse er en fusion med et af de asiatiske selskaber.

Situationen ødelægger dog tilsyneladende ikke administrerende direktør Jorma Ollilas nattesøvn.

? Lige siden jeg blev leder af mobilaktiviteterne for tolv år siden, har jeg hørt om den asiatiske trussel cirka hver eller hver anden måned. Man har hele vejen haft de mest spændende produkter, og heller ikke i dag ser jeg noget, der er lige så interessant som vores nye kamera-telefon 7650, siger han.

Nokia-direktøren ser heller ikke en fusion i kortene.

? Når jeg kikker rundt på andre selskaber, kan jeg ikke få øje på nogen, som har et hold, der arbejder så beslutsomt og begejstret på at udvikle nye produkter. Hvis vi er ydmyge og omhyggelige, skal vi nok bevare vores position, siger Jorma Ollila.

Udvider Bluetooth-sortimentet

Nokia har hidtil været forholdsvis tilbageholdende med at lancere produkter, der inkorporerer den kortrækkende radioteknologi Bluetooth. Selskabet har annonceret et par Bluetooth-telefoner, der nu er på vej ud på markedet, men herudover har verdens førende mobilproducent ikke haft noget særligt på dette område.


Nu lancerer Nokia imidlertid tre nye Bluetooth-produkter i forbindelse med annonceringen af kameratelefonen. Der er tale om et trådløst hovedsæt, et Nokia pc-kort, der gør det muligt at benytte mobiltelefonen som modem, når man vil koble sig på nettet fra den bærbare pc, og et Bluetooth-sæt til bilen.

Med bilsættet er det ikke længere nødvendigt at have mobiltelefonen i et håndfrit sæt eller en holder. Man tager hovedsættet på, og Bluetooth skaber forbindelsen til telefonen i tasken eller lommen.

Bilsættet består af en lille enhed, der sættes fast på instrumentbrættet, hvorfra brugeren kan justere lyd og fjernbetjene telefonen fra hovedsættet. Nokias tre nye Bluetooth-produkter skal efter planen komme i butikkerne i løbet af første kvartal næste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere