Indhold
På den kinesiske version af Google har myndigheder været forbi med en flaske digital rettelak, men censuren har ikke forhindret søgemaskinen i at lokke kineserne til.
En undersøgelse fra Keynote Systems viser, at Google topper listen over de mest populære søgemaskiner i Kina, skriver Silicon.com.
Den konkurrerende kinesiske søgemaskine Alibaba havde ellers højlydt meldt ud, at den ville knuse Google, når den gjorde sit indtog på det kinesiske marked.
Men sådan skulle det ikke gå trods hjemmebanefordelen.
Undersøgelsen afdækkede søgninger i tekst, nyheder, billeder og musik, og kun på musikfronten fik Google et nederlag, da kineserne foretrækker at søge efter musik på Baidu.com.
Ifølge Silicon.com skyldes Googles stigende popularitet, at mange kinesiske søgemaskiner har et kludret design, for mange reklamer og giver forældede eller irrelevante resultater.
Det er blot få måneder siden, at Alibabas kinesiske direktør, Jack Ma, i skarpe vendinger forklarede, hvordan han ville udmanøvrere den amerikanske gigant. Læs den historie her.
Og Google må stå model til lidt af hvert fra sine konkurrenter. Tidligere har Microsofts topchef, Steve Balmer, udtalt, at han ville slå Google ihjel. Læs mere her.