Indhold
I Asien er piraterne hurtigt ude, når mobilproducenterne er klar med en ny telefon.
Det oplevede Sony Ericsson, da firmaet i Kina lancerede sin Walkmantelefon W800i. Stort set samtidig sendte en kinesisk producent en telefon på gaden ved navn Music Mobile.
Det er en vellignende kopi af den originale mobiltelefon, og eneste synlige forskel er logoet på fronten, farven på tasterne og størrelsen. Og så er der lige prisen, som er en fjerdedel af originalen:
- Lige så snart vi opdager, at der er kopiprodukter, så begynder vores advokater at arbejde på at stoppe dem. For os handler det om at beskytte vores varemærke og være i stand til at garantere kunderne, som køber en telefon fra Sony Ericsson, at de har fået et originalt produkt, siger Per Alksten, Sony Ericssons nordiske markedsføringschef, til Thelocal.se.
Kina oplever i øjeblikket et boom i antallet af solgte mobiltelefoner, og det anslås, at omkring 90 millioner mobiler blev langet over disken i de kinesiske forretninger i de første ti måneder af 2005. Det er dog uklart, hvor stort et antal af telefonerne som er kopiprodukter.
Kan du se forskel? Det er den originale Sony Ericsson W800i til venstre. |