Det ser ud til, at Apples iPad i øjeblikket æder sig kraftigt ind på de konkurrerende pc-producenters netbook-marked.
En statistik fra den store amerikanske finansvirksomhed Morgan-Stanley viser, at det ellers hastigt voksende salg af netbook-pc'ere bremsede kraftigt op i januar 2010.
Det var netop på det tidspunkt, at Apple præsenterede den nye iPad, der på trods af Apples hemmelighedskræmmeri havde været omtalt på rygtebasis i gennem flere måneder.
Et boomende marked
Verdens pc-producenter har ellers længe sat deres lid til, at salget af de små netbooks skulle redde det kriseramte pc-salg.
I 2009 gennemgik netbook-markedet en sand vækst-eksplosion.
I juni 2009 steg salget eksempelvis med hele 641 procent, men i januar 2010 dykkede væksten til 68 procent. Ifølge Morgan-Stanley fortsatte væksten med at dykke frem til april, hvor iPaden blev sat til salg i de amerikanske butikker. I april voksede netbook-markedet blot med 5 procent.
Det vides dog ikke med sikkerhed, hvor stor indflydelse iPaden har haft på salget af netbook-computere. Men en anden statistik fra Morgan Stanley viser, at 44 procent af de amerikanere, der planlægger at købe en iPad siger, at de køber den i stedet for en netbook.
Jobs: Netbooks dur ikke
Selvom iPaden ser ud til at være i direkte konkurrence med de ellers så populære netbooks, så har Apple-bossen Steve Jobs lagt vægt på, at iPaden adskiller sig markant fra mini-computerne i netbook-kategorien.
Da han introducerede iPaden i januar havde han ikke meget til overs for udvalget af netbooks.
"En ny enhed skal være bedre til browsing, e-mail, billeder, video, musik, spil, e-bøger. Problemet er, at netbooks ikke er bedre til noget som helst," sagde Jobs.