For at få et samlet overblik over de it- og mediekompetencer, som eleverne forventes at have tilegnet sig, når de forlader skolen, nedsatte Undervisningsministeriet en ekspertgruppe med blandt andre professor Birgitte Holm Sørensen til at formulere målsætningerne.
Resultatet af det arbejde er nu blevet samlet i faghæfte 48: It- og mediekompetencer i folkeskolen.
Og lærer-begejstringen for ekspertgruppens arbejde er ikke til at skjule.
"Det er det første officielle papir målrettet it i skolen i 17 år, og vi har ventet det med stor spænding," fortæller Malte von Sehested, der er formand for Danmarks it-vejlederforening.
"Vi er rigtig glade for, at faghæftet er kommet, og vi gør alt, hvad vi kan, for at sprede budskabet blandt lærerne. Det er en god vejledning, der forhåbentlig kan bruges til at få nogle skoler og lærere til at åbne øjnene for mulighederne i it," siger han.
Facebook i undervisningen
De tre centrale begreber i faghæftet er digital dannelse, den multimodale tekst og web 2.0.
"Det er vigtige emner, og målsætningerne er på et godt ambitionsniveau, der er opnåeligt for alle," vurderer Malte von Sehested.
"Samtidig er der ingen begrænsninger i den tankegang, der ligger til grund for intentionerne, hvilket udfordrer den enkelte skole og lærer til at bruge emnerne på en konstruktiv måde."
Han eksemplificerer med en aktuel sag, der har trukket mange overskrifter i medierne.
"Facebook nævnes som et konkret arbejdsområde, og sagen med Venstres pressemedarbejder, Ditte Okmans, kontroversielle statusopdateringer kunne bruges til et godt undervisningsforløb," siger han.
"Det er dejligt, at der nu er kommet et officielt papir, som fortæller, at vi skal undervise i sociale medier som Facebook."
"Der er selvfølgelig altid nogle områder, der kan strammes op, og hvor man kan skyde lidt mere efter stjernerne. Det er eksempelvis synd, at it ikke er tænkt helt ind i de faglige hæfter i eksempelvis dansk og matematik, men det er første trin på vejen, så vi er stadig rigtig glade," siger formanden for it-vejlederne i skolen.
Wikipedia, YouTube og Flickr er andre eksempler på websteder, som eleverne i stor udstrækning anvender både i fritid og skole.
"Det sætter det digitale dannelses-aspekt i fokus, da eleverne skal udvælge deres materiale i et bredt udbud af forskellige medier. Men de skal også forholde sig til kilden, som ikke nødvendigvis lader sig entydigt afsløre. Kritisk stillingstagen til anvendelighed af informationer bliver en kernekompetence, som den daglige undervisning skal udvikle," siger Malte von Sehested.
Faghæfte 48 kan hentes på undervisningsministeriets webside.