For første gang nogensinde kan open source browseren Firefox nu prale af en global markedsandel på over 25 procent.
Sådan ser det i hvert fald ud, hvis man skal tro en ny markedsstatistik fra Net Applications, der viser, at Firefox i den første uge af november nåede op på en global markedsandel på 25,10 procent.
Det sker få dage efter, at browseren fyldte fem år. Version 1 blev frigivet den 9. november 2004.
"Idéen om at en non-profit organisation som Mozilla til gavn for offentligheden kan have så stor en indflydelse på at holde internettet åbent, engagerende og innovativt, overasker stadig folk, men det bliver ikke længere set som naivt og umuligt," skriver Mitchell Baker, der er leder af Mozilla Fourndation, i et blogindlæg om fødselsdagen.
Internet Explorer i frit fald
Selv om Firefox har hentet massive markedsandele specielt i de senere år, er det fortsat Microsofts Internet Explorer, der med en markedsandel på 63,26 procent fortsat sidder tungt på browser-tronen.
Efter Firefox kommer Safari med 4,39 procent, Chrome med 3,89 procent og norske Opera med 2,32 procent.
Går man bare to år tilbage i Net Applications statistikker, havde Internet Explorer en markedsandel på 79, 49 procent, mens Firefox lå på 15,45 procent.
Selv om både Safari, Opera og senest Chrome har været med til at gøre livet surt for Internet Explorer, så er det primært Firefox, der ifølge Net Applications statistikker udfordrer Microsoft.
Danskerne holder fast i IE
Selv om Firefox på globalt plan nu kan glæde sig over at have nået en milepæl med de 25 procent, har danskerne været knap så vllige til at lade sig lokke væk fra Internet Explorer.
Kigger man på FDIM's (Foreningen af Danske Interaktive Medier) seneste danske browserstatistik fra september måned, havde Firefox en samlet markedsandel på cirka 11,7 procent herhjemme.
Internet Explorer havde derimod en samlet markedsandel på cirka 81 procent i Danmark.