De digitale prøver, som landets afgangsklasser i øjeblikket sidder og sveder over, dur slet ikke.
"Computere og it er rigtig gode redskaber i undervisningen, men de egner sig ikke til at lave prøver med".
Så kort er meldingen fra Dorte Lange, som er formand for Skole- og uddannelsespolitisk udvalg under Danmarks Lærerforening. Her har man spurgt medlemmerne om deres holdning til de digitale prøver.
Svaret er igen meget klart:
"Mindre end én procent af lærerne mener, at de digitale multiple choice-opgave er anvendelige i eksamenssammenhæng," fortæller Dorte Lange.
"Langt den overvejende del af underviserne mener, at mundtlige og praktiske prøver er den bedste måde at eksaminere på. Hvis man prioriterede disse metoder, ville man også undgå risikoen for snyd," siger hun.
COWI, der har udviklet rammeværket til prøverne, har netop erkendt, at det er muligt at snyde sig til en bedre karakter.
Snyd er ikke det største problem
Risikoen for snyd er ifølge Danmarks Lærerforening ikke det største problem ved de digitale prøver.
"I de digitale prøver kan man i mange tilfælde gætte sig frem til svaret. Samtidig får man ikke noget helhedsbillede af den enkelte elevs kundskaber," siger hun.
"Skolens opgave er langt mere end at lære eleverne, hvad der er sandt eller falsk. Det handler om udtryksformer, samarbejde og problemløsning. Dette er meget svært at få frem bag en skærm," lyder kritikken.
"Der går mange dimensioner tabt ved de digitale afgangsprøver," siger Dorte Lange.
Danmarks Lærerforening afviser, at det handler om teknologi-forskrækkelse.
"Lærerne vil rigtig gerne bruge it som værktøj i undervisningen. Det er bare ikke egnet til at lave prøver med. Digitaliseringen er et forsøg på effektivisering, men det har nogle rigtig uheldige bivirkninger," siger Dorte Lange.