Champagnepropperne er netop sprunget i den traditionsrige Børsbygning i København.
Det var uddelingen af E-handelsprisen, der har trukket hundredevis af deltagere til et helaftensarrangement med en tre-timers middag og deltagelse af blandt andet videnskabsminister Helge Sander (V).
I alt er der blevet konkurreret i 17 kategorier. Her gik den mest prestigefyldte kategori, Danmarks bedste e-handelsvirkomhed, til e-Boks, den digitale postkasse, hvor den danske borger kan modtage og opbevare lønsedler, kontooversigter og lignende på nettet.
Helge Sander fremhævede vigtigheden af e-handel under den finansielle krise.
"Vi står i en ny økonomisk situation, som mange mennesker og brancher har kunnet mærke konsekvenserne af. Men lige netop på IKT-området har vi nogle styrkepositioner, som vi med fordel kan udnytte," pointerede Helge Sander under sin tale.
"Danmark har i mange år har haft en international førerposition, når det kommer til at udnytte potentialerne ved it. Vi skal fejre de pionerer, der på bedste vis formår at udnytte den moderne teknologi til at udvikle nye måder at handle på nettet. Derigennem får vi nye muligheder, der skaber vækst og velfærd."
Mange e-handelspriser i år
E-Boks er netop en af de virksomheder i Danmark, der har klaret sig godt på nettet.
I løbet af de sidste tre år er nettoresultatet i e-Boks mere end tredoblet fra 4,5 millioner kroner til knap 18 millioner kroner. Det kommer fra en samlet omsætning, der er steget fra 25 millioner kroner til 52 millioner kroner.
Der er i år blevet indstillet mere end 220 e-handelsvirksomheder i forhold til 175 sidste år. Samtidig har 56.000 brugere mod 42.000 sidste år været inde og stemme på brugerprisen, der er en af de kategorier, en netbutik kan vinde E-handelsprisen for.
Fra Foreningen for Distance- og Internethandel, FDIH's, side har der også fokus på internettets potentiale for nye markeder.
"Den forretningsmæssige brug af nettet er en kritisk succesfaktor for innovation, konkurrenceevne og vækst. Virksomhederne skal udforske internettets potentiale for at skabe nye forretningsmodeller," sagde Morten Kamper i sin tale.
"Virksomhederne skal udnytte ændringer i eksisterende værdikæder. Forretningsprocesser skal effektiviseres, dialogen med brugerne skal vokse og sidst men ikke mindst skal internet give adgang til nye kunder og markeder."
Gengangere fra tidligere
Et par af vinderne er gengangere fra tidligere år.
Restaurantportalen Just-eat.dk, der vinder i kategorien "business to consumer", var i Top 3 sidste år i kategorien "Internationaliserings-prisen".
Aarstiderne, der leverer mad til danskerne fra nettet, har også været inde over E-handelsprisen før. Sidste år modtog Søren Ejlersen, medstifter af Aarstiderne, Æresprisen. Aarstiderne vandt i år i kategorien "Føde- og dagligvareprisen".
Også årets store vinder, e-Boks, har tidligere vundet E-handelsprisen, i det selskabet vandt specialprisen i 2002 for at være fremtidens kanal for e-service.
Juryen, der har fundet vinderne, har også mærket en stigende interesse for virksomhederne for at markere sig på nettet.
"Vi har mærket, at man i år virkelig begynder at tage E-handelsprisen seriøst," fortæller Steen Enegaard, formanden for den jury, der har fundet vinderne af E-handelsprisen.
"Det er en naturlig trend. I og med at vi har krise og recession i øjeblikket, så er de traditionelle salgskanaler dyre i forhold den besparelse, man kan opnå på nettet. Derfor oplever vi større og større interesse for e-handel fra virksomhederne."
Nominerede under skarp samtale
Der har været en nøje udvælgelse af de nominerede til E-handelsprisen i år. fortæller Steen Enegaard.
"Der har været en række faser mellem indstillingen af virksomhederne til den endelige beslutning om, hvem vinderne skulle være. I den forbindelse har juryen gennemgået alle de indstillede virksomheder ud fra kriterier som for eksempel brugervenlighed og innovation," siger Steen Enegaard.
"Efter det har vi fundet en række virksomheder i hver enkelt kategori, som vi synes, har udmærket sig. Dem har vi så kaldt ind til individuelle samtaler, hvor de har fået lov til at holde et oplæg samtidig med, at vi har kunnet få svar på nogle af de spørgsmål, vi har haft efter den første udvælgelsesproces."
Kategoerier delt op i to
I år er flere af kategorierne delt op i to, nemlig en for store virksomheder og en anden for mindre virksomheder med en omsætning på under 10 millioner kroner og under 10 ansatte.
"Vi sætter med årets priser fokus på e-handelens mange forskellige forretningsdicipliner og brancher. Vi har især øje for de succesfulde mindre e-handelsvirksomheder i Danmark. De skal belønnes for deres succes, så de tjener til inspiration for andre," sagde Morten Kamper i sin tale.
Det understreges af juryens formand.
"Sidste år var det jo rigtig store virksomheder som Lego, der skulle konkurrere med den lokale bager nede på hjørnet. Det syntes vi ikke var fair i år, da de store virksomheder trods alt har et noget større udviklingsbudget til deres netbutik end den lokale bager," siger Steen Enegaard til Computerworld.
Blåstempling af virksomheden
Men selv om der blev holdt skåltaler af Helge Sander og serveret en fin middag med blomkål panna cotta og skaw rejer samt sprængt kalveryg med pommes fondant, så er det de kolde kontanter på kistebunden, der i sidste ende afgør om virksomheder i disse dage overlever.
Det kan derfor måske virke skuffende på nogen, at E-handelsprisen ikke som sådan giver en umiddelbar pengepræmie til vinderne.
Men man skal ikke kimse af det skulderklap og den prestige, der ligger i at vinde prisen. Det mener FDIH, der årligt uddeler E-handelsprisen og som har været uddelt siden 2000.
"Der bliver ikke overrakt stakke af penge eller en stor check ved uddelingen af prisen. Og den statue, der er, er faktisk ret lille. Men prisen har en kolossal signalværdi både internt og eksternt," siger Henrik Theil, pressechef for FDIH.
"Prisen er en blåstempling af virksomheden. Vi har været ude og spørge en del af deltagerne, og der kan man se, at de er rigtigt glade for prisen."
Videnskabsminister Helge Sander pointerede også, hvor vigtigt e-handelen er for danskerne.
"Vi danskere har taget e-handel til os, fordi vi på nettet er uafhængige af butikkernes åbningstider og geografiske placering. E-handel er med til at skabe større fleksibilitet for os hver især, og dermed skabe mere velfærd for den enkelte."
Vinderne af E-handelsprisen 2009
- Danmarks bedste e-handelsvirksomhed:
e-Boks.
e-Boks er et selvstændigt aktieselskab stiftet i 2001 og ejet ligeligt af PBS og Post Danmark.
Ideen bag e-Boks er at effektivisere forsendelse af post mellem virksomheder og private postmodtagere. Det betyder store porto besparelser for de private og offentlige virksomheder, der sender store mængder post. Desuden ydes bedre service overfor kunder, der i stigende grad ønsker at betjene sig digitalt.
- Bedste e-handelsvirksomhed B2C (små virksomheder):
Din-form.dk.
Hos Din-form.dk får man en helt unik mulighed for personlig coaching og støtte af en træningsekspert. Har man svært ved at komme i gang med at løbe, eller er der brug for struktur og vejledning i at løbetræne, tilbyder Din-form.dk personlig coaching.
- Bedste e-handelsvirksomhed B2C:
Just-eat.dk.
Overskuddet stiger og stiger i restaurationsportalen Just-Eat. Her har Just-eat.dk gjort bestilling af fastfood online til en forrygende forretning.
- Bedste e-handelsvirksomhed B2B (små virksomheder):
Nordicagro.com.
Nordic Agro er en netbutik, der tilbyder et bredt udvalg af hegnsmaterialer og dyreartikler, der er kendetegnet ved god kvalitet og konkurrencedygtige priser. Derudover tilstræber man på at præsentere sine produkter med grundig og lettilgængelig information, så kunden trygt kan vælge varer på et velinformeret grundlag.
- Bedste e-handelsvirksomhed B2B:
Brødrene Dahl.
Brødrene Dahl a/s er grossist indenfor områderne vvs, entreprenør, vandforsyning, spildevand samt værktøj og tekniske artikler til industrien.
Brødrene Dahl a/s leverer produkter af høj standard til det professionelle marked, fremstillet af førende leverandører.
- Bedste udenlandske e-handelsvirksomhed:
Pricerunner.
Pricerunner er en gratis sammenlignings tjeneste som er designede med forbrugerne i tankerne. Deres mål er at give det mest dækkende overblik af markedet og hjælpe dig med at sammenligne produkter, priser og forhandlere i et upartiske miljø. Udover det kan brugeren også læse køberåd, se produkt billeder og læse professionelle anmeldelser før man beslutter dig for, hvad der skal købe.
- Search prisen (små virksomheder):
Skatepro.dk.
SkatePro blev startet i 1996 og er i dag vokset til at være Skandinaviens største forhandler af rulleskøjter og udstyr.
Siden start er udvalget af produkter bare vokset og vokset. Skatepro sælger i dag løbehjul, waveboards, rulleskøjter, skøjter, beskyttelsesudstyr, tøj, hjul, kuglelejer og en helt masse mere. Man har også masser af udstyr til ishockey og floorball.
- Search prisen:
Wupti.com.
Wupti er en netbutik, der forhandler hvidvarer, tv, hi-fi, computere, spilkonsoler og husholdningsprodukter. Wupti er ejet af NRGI og L'EASY.
- Markedsprisen (små virksomheder):
Bornholmermarked.dk.
Bornholmermarked.dk er en internetbaseret markedsplads, som tilbyder gratis annonceplads til både privatpersoner og virksomheder. Det er for det meste bornholmske brugere, der bruger siden.
- Markedsprisen:
Bilbasen.
BilBasen er Danmarks største bilsite med formidling af køb og salg af alle typer af biler. Hjemmesiden startede i 1998 som en internetversion af den trykte publikation Bil Markedet. I dag er BilBasen en selvstændig enhed i koncernen, og siden har over 450.000 forskellige besøgende hver måned (Kilde: Gemius Real Users). Der er altid over 75.000 nye og brugte biler til salg. BilBasen er i dag indholdsleverandør af bilstof til store portaler som MSN og Forum. BilBasen ApS er en del af eBay Inc.
- Bedste finansielle e-handelsvirksomhed:
Myc4.com.
MYC4 er en online markedsplads, som bygger bro mellem danske erhvervsdrivende og afrikanske forretningsdrivende, der mangler kapital til at udvikle deres virksomheder. Man ser et enormt forretningspotentiale i Afrika, som bare venter på at blive udløst. MYC4 er sprængstoffet.
- Føde- og dagligvareprisen (små virksomheder):
Yellowman.
Yellowman er et online supermarked, der klarer de irriterende æringer, som ingen gider bruge deres fritid på. Man kan klare sine daglige indkøb på deres hjemmeside og vælg mellem et fuldt udvalg af supermarkedsprodukter, et af de største online udvalg af økologiske produkter samt friske varer fra slagteren og bageren.
- Føde- og dagligvareprisen:
Aarstiderne.
Aarstidernes ide er simpel: De dyrker økologiske grøntsager på vores gårde og pakker sæsonens bedste økologiske råvarer i en kasse, lægger opskrifter på velsmagende hverdagsretter ved og kører kassen ud til kundens hoveddør.
- Fra offline til online:
E-conomic.
e-conomic er Danmarks førende virksomhed inden for internetbaserede økonomisystemer. Virksomheden står bag det første danske økonomisystem, der udnytter internettets muligheder for fleksible, brugervenlige og individuelle løsninger.
- Juryens specialpris:
Boliga.
Boliga.dk er en 100% uafhængig boligportal for både boligsøgende og generelt interesserede i boligmarkedet. Den 1. juli 2007 købte Euorinvestor.com 51% af anparterne i Boliga Aps.
300.000 danskere bruger Boliga.dk hver måned.
- Æresprisen:
Harddisken.
Harddisken modtog æresprisen ved årets uddeling af E-handelsprisen. Begrundelsen var 15 års intensiv udbredelse af kendskabet til internettet og digital teknologi i al almindelighed.
- Brugerprisen:
DTF-travel.
DTF Travel har nu vundet brugerprisen tre gange i træk. DTF travel sender mails til 500.000 mennesker to gange om ugen med gode tilbud på kør selv-ferier i Europa. Hvis mailen bliver forsinket ringer folk og klager.