Artikel top billede

Zoom fik et stort gennembrud under corona-pandemien, da mange mennesker arbejdede hjemmefra. (foto: Privat)

Zoom ændrer navn - årsagen ligger i selskabets nye strategi

Zoom ændrer i sin produktpakke og justerer i den forbindelse sit navn.

Zoom Video Communications Inc. har udsendt en salgsprognose for det nuværende kvartal, der ikke imponerede selskabets investorer.

De havde forventet et større løft fra virksomhedens udvidede produktpakke.

Netop ændringer i produktpakken er årsagen til, at selskabet nu foretager en justering af sit navn.

Selskabet meddelte i forbindelse med forecastet, at det har droppet "video" fra sit officielle navn og fremover vil blive kendt som Zoom Communications Inc.

"Vores nye navn afspejler mere præcist vores ekspanderende omfang og planer for langsigtet vækst," skrev administrerende direktør Eric Yuan i et indlæg, der offentliggør ændringen, ifølge Bloomberg.

Softwareproducenten, der er kendt for videokonferencer, har udvidet sin palet af værktøjer til telefonsystemer. Herunder med en kontaktcenterapplikation og assistenter til kunstig intelligens.

Zoom har oplevet en stigning på 59 procent i månedlige aktive brugere af sin AI-assistent siden det foregående kvartal, lyder det fra selskabet.

Aktiekursen faldt efter prognose

Omsætningen vil være omkring 1,18 milliarder dollars i perioden, der slutter i januar, lød det mandag fra Zoom i en erklæring.

Fortjenesten vil være på 1,29-1,30 dollars per aktie. Analytikere forventede i gennemsnit en justeret indtjening på 1,28 dollar per aktie på et salg på 1,17 milliarder dollar.

Det viser data indsamlet af Bloomberg.

Aktierne i Zoom faldt omkring 4,5 procent i forlænget handel efter en lukkekurs på 89,03 dollars.

Mens Zooms udsigter opfyldte estimaterne, var aktien steget omkring 48 procent siden selskabets sidste indtjeningsrapport i august om optimisme omkring de nye produkter.