Elbiler har et grundlæggende problem, som det er svært at gøre noget ved.
De kører på batterier og batterier er tunge. Og vægt er oftest gift for køreegenskaberne i en bil.
Derfor er det med særlig interesse, at jeg får prøvekørt noget af det tætteste, som elbilmarkedet kommer på en GTI – en lille, væver, men også potent bil, hvor man kan håbe på noget reel køreglæde.
Dagens testemne er nemlig Volkswagens mest fyrige adaptation af den eller snusfornuftige ID.3.
Her er tale om en særlig ’GTX’-variant, hvor navnet alene vækker associationer til ’GTI’ – en betegnelse og biltype, som i øvrigt er kreeret af selskabet selv med den ikoniske Golf GTI fra 1976.
Flerdobling
Ved at sammenligne bilkortene for ID.3 GTX og Golf GTI Mark I er der tydeligvis ikke meget til fælles.
ID.3 er baghjulstrukket af 326 elektriske hingste, mens GTI nøjes med 110 mekaniske heste over forhjulene.
Veteranen havde dog kun 810 kilo at slæbe og tilsvarende mindre plads og udstyr ombord. I dag byder ID.3 på glimrende med plads, mens vægten kun er en ramme øl fra at være over to hele tons.
Mens der altså er sket flerdoblinger af både kræfter og masse på de små 50 år, der er gået, er bagagerummet omtrent det samme.
Dengang kunne der stuves 370 liters habengut under bagsmækken. Nu kan der klemmes 385 liter – altså cirka en ølramme til forskel.
Den nye bil kan dog ikke ekviperes med trækkrog – ligesom de øvrige ID.3’ere.
Et andet væsen
Det er to væsens forskellige biler, hvilket VW’s danske pressechef, Thomas Hjortshøj minder om, inden undertegnede skal prøvekøre bilen.
GTX er en betegnelse for biler, hvor luksus og overskud er prioriteret, hedder det.
Og det synes det skam også at være – vel at mærke fordi dagens testbil også er ekviperet med den udstyrsrige ’Performance’-pakke. Den er kendetegnet af sort og rød som de dominerende farver i kabinen, og det er som bekendt meget hurtige farver.
Men hvor de tidligste versioner af ID.3 fik hug for sløj samlekvalitet, ringe ergonomi og fejlfyldt software, udstråler denne ID.3’er en helt anden modenhed og ja, endda også noget luksus og overskud.
Forsæderne er nok dem, som man først vil glædes over. De er magelige for sportssæder at være eller fast for komfortsæder at være – altså et velafbalanceret kompromis.
Materialerne omkring er mørke og for det meste magelige, hvilket giver en lille aura af sports-coupé – et indtryk, der dog hurtigt krakelerer ved et gensyn med platformens billige knapper til vinduer og brug af højglansplast på strategisk uheldige steder som rattet og omkring kopholderne.
Til gengæld er her tale om den reviderede MEB-platform, hvorfor der bydes på hele 15 tommer display, som et godt supplement til Performance-pakkens heads-up display.
Softwaren virker også til at virke gnidningsfrit her, om end det ikke blev til længe nok med bilen til at kunne opleve eventuelle udfald.
Platformens praktiske korte venderadius og ganske velafstemte affjedring nyder man godt af i hverdagen. Selv med de store 20 tommer fælge, er den hverken for kontant eller slap til ujævne veje.
Friskere end de fleste
Men, men. Hele humlen med GTI-betegnelsen er, at køreglæden skal være i højsædet.
Nogen sportsvogn er det her dog ikke, men som indikeret er ID.3 GTX i stedet en velkørende og dynamisk sag, der kan endda kan give nogen sug i maven, når alle heste slippes løs. Så klarer den nul til 100 på 5,6 sekunder – men nogen gaderacer er det her ikke.
Styringen er let og ubesværet, men også præcis, mens Performance-versionens bredere dæk giver et betryggende greb.
Det bliver aldrig rigtig vildt, men en ID.3 med kant er nu også en fornøjelse at trille i - særligt i forhold til storebror ID.7 GTX, som tynges af en større vægt og akselafstand.
Modsat sin storebror koster det heller ikke synderligt på rækkevidden, at vi her har Performance-dæk og motor. Den daler fra de maksimale 601 til 591 kilometer – altså noget nær det længste, der tilbydes i kategorien.
Samtidig er der her tale om det reviderede batteri på 79 kWh, som udover at være større også kan tage imod 185 kW, når der lynlades, hvilket gør, at 10-80 procent officielt kan klares på 26 minutter.
Bedre med tiden
Volkswagen ID.3 er endnu et bevis på, hvor hastig udviklingen er, hvad angår elbiler.
Bilen, som blev VW-gruppens svære debut for MEB-platformen, har langsomt men sikkert udviklet sig til en behagelig og dynamisk størrelse.
Enkelte unoder lever fortsat såsom enkelte halvsløje knapper her og der, mens platformens lidt for høje vægt er svær at skjule.
Så er der det med prisen.
Mens ID.3 debuterer ved 249.995 kroner, skal der spenderes 369.995 kroner for en GTX-model, og 20.000 kroner yderligere for Performance-pakken (som ganske vist giver ekstraudstyr for 20.000 kroner).
Det bliver alligevel noget af en slutseddel i et marked for elbiler, hvor priserne kun er gået en vej det senest par år – nemlig lodret ned.