Artikel top billede

(Foto: CIO US)

Danskerne overregistreres på nettet

Brugerne kan ikke vælge, hvor meget de vil registreres, og ofte stiller online-tjenester krav om unødvendige informationer. Der skal være mulighed for at sige fra, lyder det fra Forbrugerrådet.

Der er mange fordele og gode hensigter med den øgede digitalisering, men som forbrugernes vagthund sætter Forbrugerrådet hele tiden spørgsmålstegn, ved om det nu er godt nok.

Nu henstiller styrelsen til, at tjenester og services giver valgmuligheder i forbindelse med, hvilke personlige oplysninger brugerne skal indtaste for eksempelvis at oprette en Facebook-profil.

"Facebook er et eksempel på en tjeneste, der skaber værdi for rigtig mange brugere, men man bliver underlagt strenge krav om, at de personlige data man publicerer på siden, kan bruges til andre formål som eksempelvis markedsføring," siger Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet.

"Holdningen i mange webfirmaer er ofte, at når vi nu har teknologien, så kan vil lige så godt indsamle hele gøgemøget, men her mener vi, at der skal være et reelt valg, så brugeren kan vælge til eller fra," siger hun.

"Det mangler rigtig mange steder."

Massiv overregistrering

Forbrugerstyrelsen mener desuden, at mange af de oplysninger, vi videregiver faktisk er helt unødvendige.

"Der er tale om en markant over-registrering. Firmaerne indsamler unødvendige data, fordi de måske kan bruge oplysningerne til noget engang i fremtiden," lyder der fra jurist Anette Høyrup.

"Det skaber både grobund for misbrug, men også større risiko for massive problemer, hvis informationerne stjæles af it-kriminelle," siger hun.

Som et eksempel på opkrævning af en unødvendig information nævnes købet af et DSB-rejsekort.

"Hvorfor er det nødvendigt at oplyse sit CPR-nummer, når man skal have et togkort? Det er overhovedet ikke en essentiel information. Navn og adresse burde være rigeligt, ved en almindelig handel," siger hun.

Misbruget har altid været der

Anette Høyrup beretter desuden om et konkret tilfælde af datamisbrug, der kun er opstået, fordi teknologien samler informationerne, så man hurtigt og nemt kan søge i dem.

"En mand ringede til os og fortalte, at hans bankrådgiver havde kigget på hans PBS-betalinger. Bankmanden ville give et godt tilbud på en forsikring, der var billigere end den, manden havde."

"Det lyder som et godt tilbud, men det er en grov krænkelse af privatlivet, der udelukkende er opstået fordi, man har muligheden," fortæller Anette Høyrup.

Misbrug og sammenføring af data har altid været der, men forbrugerstyrelsen giver udtryk for, at digitaliseringen har betydet, at man i langt mindre grad har kontrol over, hvor informationerne havner, og hvad de anvendes til.

"Det er bekymrende, at det er blevet så nemt at distribuere data," siger Anette Høyrup.

Ofte tænker brugerne ikke over, at informationerne faktisk er offentlige. Mange glemmer også, at det digitale indhold i princippet ligger der for evigt, og det kan være svært at vurdere, hvad der vil ske om 10 eller 20 år," siger hun.

For at få løsnet op for de strikse registreringspolitikker opfordrer Forbrugerstyrelsen nu til, at services og tjenester giver brugerne mulighed for forskellige niveauer af registrering.

Derved kan man selv være med til at bestemme hvad og hvor meget, der offentliggøres.

"Den almindelige dansker har ingen fornemmelse af, hvad der sker med private oplysninger, som er tastet ind på en webside, derfor skal man have mulighed for at sige fra."

"Det er ikke rimeligt, at vi skal opgive informationer, der kan bruges for tid og evighed," siger Anette Høyrup.

En løsning er at skabe forbrugervenlige aftaler med bindende retningslinjer overfor virksomheder og tjenester, og så skal de håndhaves stramt, siger hun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere