I en ny undersøgelse vurderer offentlige og private it-chefer, at it kan forbedre velfærden i det offentlige.
"Vi kan klokkeklart konstatere, at it-cheferne, der ved hvad, de snakker om, mener, at der er et væsentligt uudnyttet it-potentiale i det offentlige," siger direktør Tony Franke fra Dansk IT.
Han understreger, at det tilmed er på den korte bane.
"It-cheferne mener, at gevinsterne kan hentes allerede inden for tre til fem år," siger direktøren.
96 procent af it-cheferne i panelet, der tæller knap 200 it-chefer, vurderer, "at moderne teknologier i ringe grad eller kun i nogen grad udnyttes til at forbedre velfærden."
Særligt på sundhedsområdet er der betydelig uhøstede gevinster at hente, lyder det.
Kvalitet, tak
Samtidig peger it-cheferne på, at hurtigere sagsbehandling frem for besparelser, bør drive digitaliseringen i det offentlige.
"Det har hidtil været effektiviseringer, der har ført an i digitaliseringsprocessen, men it-cheferne mener, at tiden er kommet til at høste i gevinster i form af bedre kvalitet i sagsbehandlingen via it," siger Tony Franke.
Den største stopklods for digitaliseringen i det offentlige er "kulturelle barrierer i embedsmandsværket", mener it-cheferne.
"Vi trænger til en digital revision af de mentale barrierer, der findes hos embedsmændene, hvor det er polititikerne, der skal sende det gode signal om it," siger Tony Franke.
Endelig viser undersøgelsen, at de digitale borgertjenester bedst udbredes via økonomiske incitamenter.
39 procent af it-cheferne peger på dette virkemiddel.
Andre peger på borger-inddragelse i form af en slags web 2.0-samspil, mens 23 procent mener, at de analoge tjenester bør lukkes.
Kun ni procent peger på informationskampagner som vejen frem.