Computerworld News Service: Verdens største mobil-producent, finske Nokia, trækker sig ud af et af klodens største mobil-markeder, nemlig det japanske.
Nokia meddeler nemlig, at selskabet vil stoppe med at udvikle mobiltelefoner til de japanske mobil-giganter NTT DoCoMo og Softbank Mobile.
Dermed slutter Nokias japanske offensiv, der blev sat i gang for fem år siden, da Nokia kom tilbage på det japanske marked i forbindelse med lanceringen af 3G for japanerne.
Det er de nuværende økonomiske vilkår på det globale marked, der ligger til grund for beslutningen, oplyser Nokia-talsmand Thomas Jonsson.
Nokia står nemlig overfor faldende efterspørgsel efter mobiltelefoner, og det har fået det til nøje at gennemgå forretningen over hele verden. Det har fået Nokia-ledelsen til at fastslå, at udvikling til det japanske marked ikke har prioritet.
"Vi har ikke nået vores interne mål i en længere periode," siger Thomas Jonsson, der dog afviser at røbe, hvad disse mål har været.
Nokia vil dog holde et udviklings-center åbent i Japan, hvor selskabet også fortsat vil lægge en del af sine indkøb af dele.
Nokia beslutning siger formentlig mere om det japanske marked, end det siger om Nokia. Mobiltelefoner fra NEC, Fujitsu, Sharp, Panasonic og andre lokale producenter, der samarbejder med lokale mobil-udbydere, er de klart mest populære i landet, hvor ingen udenlandsk mobilproducent endnu for alvor har fået et ben til jorden.