Chipterminalerne er det seneste år dukket op over alt i danske forretninger, og nu står svenskerne over for den samme proces. Derfor har den svenske erhvervsorganisation Svensk Handel søgt efter en virksomhed, som kan håndtere transaktionerne.
Valget falder på danske PBS.
"Vi har allerede vist i Danmark, at vi kunne overstå en chip-udrulning, og det står svenskerne nu over for. Vi har en kompetence inden for hele sikkerhedsaspektet og opgraderingen, og det har været en vigtig faktor," fortæller PBS' pressechef, Søren Winge, til Computerworld.
Aftalen indebærer, at PBS håndterer betalingerne i butikkerne. Det er en såkaldt indløsningsaftale, hvor PBS trækker beløbet og afregner med forretningen. PBS har en aftale med udstederne af Visa og MasterCard, og når en butik køber pakken fra PBS, kan forretningens terminal dermed også tage imod alle de kort, som PBS har aftaler med.
Her hjemme leverer PBS også terminaler, men det er langt fra sikkert, at det også er gældende med denne aftale, understreger Søren Winge. Han henviser til, at parterne først løfter det endelig slør for aftalen på onsdag.
13.000 potentielle kunder
Svensk Handel har ifølge Business.dk 13.000 medlemsvirksomheder, men de er ikke forpligtede til at vælge den danske betalingspakke.
"Det er ikke sådan, at vi med ét slag får 13.000 nye kunder, men det er et supplement eller tilbud til de svenske kunder," siger Søren Winge.
I forvejen har PBS en aftale med den svenske erhvervsorganisation Butikerna, som repræsenterer mindre og mellemstore virksomheder i den svenske detailbranche. Svensk Handel oplyser, at aftalen sænker de svenske butikkers kontoafgifter med 30 procent.
PBS er i dag repræsenteret i Danmark, Norge og Sverige, og det har også været afgørende, vurderer Søren Winge. Med aftalen kan en svensk kæde med butikker i eksempelvis Norge få én samlet pakke hos PBS.
"Vi har kontor i Sverige og Norge, og det gør, at vi er i stand til at levere en nordisk pakke, som vi nu indgår med Svensk Handel. Der er flere af organisationens forretninger, som har efterspurgt en nordisk løsning," siger Søren Winge.
Selvom PBS skulle få 13.000 kunder i Sverige, vil den danske virksomhed stadig være en af de mindre spillere på det svenske marked.