Computerworld News Service: "Jeg synes faktisk, vi befinder os i en rigtig spændende tid i udviklingen af den digitale musikbranche," sagde Ian Henderson, vicedirektør for EMEA Digial Music Development hos Sony BMG Music Entertainment, i en paneldebat om musikkens fremtid ved konferencen ETRE08 i Stockholm i sidste uge.
Han talte om tre vigtige tendenser, der vil starte i år, men først få betydning i løbet af 2009.
To af dem er a la carte-downloads i ikke-kopibeskyttet form og salg af musik kombineret med andre produkter - for eksempel mobiltelefoner fra Nokia og Sony Ericsson eller bredbånd.
"Forbrugeren betaler for en enhed eller en takst til et teleselskab, og så følger musikken med," lød det fra Ian Henderson.
Den sidste tendens er gratis annonce-finansieret musik til brugerne.
"MySpace har et element af det, og der er en fantastisk virksomhed lige her i Stockholm ved navn Spotify, jeg tror bliver førende på området, sagde Ian Henderson.
Nødvendigt
De er alle tre store skridt for musikbranchen og en vigtig del af forsøget på at give forbrugerne flere valg i stedet for at downloade musikken gratis.
"Man er nødt til at tilbyde forbrugerne gratis musik i et miljø, hvor folk bliver kompenseret, og man er nødt til at tilbyde dem billige downloads og al den musik, de vil have, i en telepakke til 50 dollars," siger Ian Henderson.
Musik i mobiltelefonen har fået stor opmærksomhed på det sidste, og det skyldes delvist lanceringen af Nokias Comes With Music, hvor brugeren får ubegrænsede musikdownloads i et år, når de køber en mobiltelefon.
Musik i mobilbranchen handlede tidligere kun om ringetoner, men markedet er ikke, hvad det har været, og det har aldrig rigtig været populært at downloade separate sange, mener Ian Henderson.
Der er også vækst på andre områder end digital musik.
Økonomien omkring live-musik blomstrer også, fortæller Jamie Kantrowitz, chef hos MySpace, der også deltog i paneldebatten.
"En af fordelene ved teknologi er, at kunstnere også kan opbygge et større og bredere publikum," siger hun.
Globale superstjerner
Der sker store forandringer i musikbranchen, men pladeselskaberne spiller stadig en rolle, selv i den digitale tidsalder.
"Det er utrolig nemt for et enmands-pladeselskab at få sin musik på iTunes, men der er stadig behov for større virksomheder som Sony Music til at skabe globale superstjerner og løfte kunstnere til samme niveau som Britney Spears og Christina Aguilera," sagde Ian Henderson.
Den fysiske del af branchen forsvinder heller ikke helt. Den når bunden på et tidspunkt, og kommer til at ændre sig, mener Ian henderson.
"Sony Music vil fokusere mere på at skabe kvalitetsprodukter, boks-sæt og special editions," sagde han.
Men det er ikke Nokia - eller nogle af de andre virksomheder der nyder stor opmærksomhed i øjeblikket - der har imponeret panelet mest.
Æren går i stedet til Simon Cowell, den bedst kendte dommer i tv-shows som Pop Idol og American Idol, og Disney, der har haft stor succes med High School Musical.
Oversat af Mille Bindslev