Staten og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) har netop offentliggjort modenhedsvurderinger af de 71 leverandører på indkøbsorganisationens seneste rammeaftale.
I modenhedsvurderingerne skal leverandørerne dokumentere, hvor gode de er til at føre it-projekter sikkert i havn.
Offentliggørels er en del af de skærpede krav til leverandørerne på den seneste SKI-rammeaftale.
Modenhedsvurderingen kan findes på adresssen www.netindkob.dk.
Der er dog kun tale om en begrænset offentliggørelse, fordi vurderingerne kun er tilgængelige for SKI's kunder.
IT og Telestyrelsen: Stort fremskridt
IT- og Telestyrelsen har i samarbejde med blandt andet it-brancheorganisationerne ITB og ITEK udviklet det værktøj, der bruges til at foretage modenhedsvurderingen.
Vurderingen indebærer, at leverandørerne populært sagt skal anmelde sig selv. Ved at svare på 30 spørgsmål skal de dokumentere, hvor gode de er til at gennemføre succesfulde it-projekter.
Ikke overraskende mener IT- og Telestyrelsen, at modenhedsvurderingen er en væsentlig kvalitetsforbedring af SKI's rammeaftaler.
"Det er et stort fremskridt, fordi det gør det meget lettere for offentlige indkøbere at sammenligne leverandørerne. Det er særligt en fordel i forbindelse med risikable it-projekter, og det er vores forhåbning, at det vil føre til væsentligt flere vellykkede projekter," siger Adam Lebech, der er kontorchef i IT- og Telestyrelsen.
Men hvor troværdigt er det, når leverandørene selv skal foretage vurderingen?
Leverandøren skal selv foretage vurderingen, fordi det er frygteligt omkostningsfuldt, hvis en tredjepart skal gøre det. Men muligheden findes - det kaldes en CMMI-vurdering. Vi frygter blot, at det vil afskære mange små og mellemstore virksomheder fra at byde ind, derfor anbefaler vi vores egen 'light model', hvor leverandørerne selv skal dokumentere deres modenhed," siger Adam Lebech.
Hvilken interesse har en leverandør i at være ærlig og sige: "Vi er helt forfærdeligt dårlige, men vælg os alligevel"?
"Leverandørerne har en interesse i at være ærlige, fordi
det er skærpende omstændighed, hvis leverandøren lyver om sin modenhed, og projektet efterfølgende går galt. I sådan en situation kan kunden ifølge den seneste
standardkontrakt med staten kræve en erstatning, der er op til 25 procent højere end normalt," siger Adam Lebech
IT- og Telestyrelsen anbefaler, at der bliver foretaget en modenhedsvurderingen i forbindelse med alle udbud, der overstiger fem millioner kroner.
Men Styrelsen oplyser, at der endnu ikke udarbejdet nogle undersøgelser, der fortæller, hvilken rolle modenhedsvurderingen spiller, når kunder skal vælge en leverandør.
Derfor har IT- og Telestyrelsen netop igangsat en indsamling af de første erfaringer med modenhedsvurderingen i forbindelse med udbud.