Tirsdag kæmper 22.000 grundskoleelever med den digitale afgangsprøve i geografi på de skoler, som har tilmeldt sig den digitale afgangseksamen.
Men resten af året står mange computere på landets grundskoler ubenyttede hen i forbindelse med undervisningen.
Det viser resultatet af den internationale undersøgelse SITES (Second Information Technology in Education Study), som Dansk Pædagogisk Universitet har udført.
Undersøgelsen viser, at Danmark er med i den pæne ende, når det handle om adgangen til IKT-udstyr på de danske grundskoler. Det fortæller Anne Larson fra Danmarks pædagogiske Universitetsskole under Århus Universitet.
"Danmark ligger utroligt pænt, når det gælder antallet af elever per computer," siger Anne Larsen.
Få har computerne i klasselokaler
Selv om de danske grundskoler har pæn adgang til IKT-udstyr, så er udstyret meget ofte placeret på skolens bibliotek eller i særlige computerlokaler.
Og det gør det sværere for lærerne at integrere IKT som en del af undervisningen, fortæller Anne Larson.
"Der er ikke særlig mange danske skoler, der har computere i de fleste af deres klasselokaler. Og det gør det i hvert fald ikke nemmere at integrere dem i undervisningen," siger Anne Larson.
Lærerene har styr på IKT
264 danske skoler har deltaget i den netop offentliggjorte kortlægning af IKT i de danske grundskoler.
Og her viser et af resultaterne spørgeskema-undersøgelsen, at lærerne generelt er gode til at benytte de grundlæggende it-funktioner som e-mail og tekstbehandling.
Desuden har to tredjedele af de adspurgte lærere taget et pædagogisk it-kørekort.
Problemet for lærerne er ifølge resultatet af undersøgelsen, at lærerne har svært ved at finde ud af, hvornår det giver mening at benytte IKT i undervisningen. De føler sig usikre på, hvornår det er godt at bruge computere, forklarer Anne Larson.
"De føler ikke helt, at de kan gennemskue, i hvilke situationer det vil være en god idé at bruge det," siger Anne Larsen.
Har ikke tid nok
Lærerne har altså ifølge undersøgelsen både adgang til computere og viden om at benytte dem i forhold til undervisningen.
Når IKT-udstyret så alligevel står ubenyttet hen i undervisningstimerne, skyldes det ifølge Anne Larson at lærerne ifølge dem selv mangler tid.
"Både de selv og deres skoleledere begrunder det ofte selv med, at der mangler tid til at integrere it i undervisningen," siger Anne Larsen.
Faktisk oplyser 65 procent af deltagerne i undersøgelsen, at de oplever tid som en barriere til at benytte it i undervisningen, fortæller Anne Larson.