Rekordmange danskere har været inde på Skats digitale selvbetjeningsløsninger, siden årsopgørelserne blev gjort tilgængelige 10. marts.
Faktisk har 2,1 millioner dansker været forbi, og selv om det store pres på systemerne førte til problemer den første dag, har Skats systemer kørt stabilt siden.
Væksten i antallet af brugere er markant. I 2006 var 700.000 brugere inde på selvangivelsen. Det steg i 2007 til 900.000, og det tal er altså mere end fordoblet til i år.
Glemte koder
Richard Hanlov, der er fagchef for kundeservice hos Skat, forklarer, at der har været stort pres på både it-systemer og telefoner, lige siden der blev åbnet for adgangen til årsopgørelsen.
Lige siden årsopgørelserne blev tilgængelige har Skat advaret om lange ventetider på telefonerne.
Og presset på telefonerne skyldes også, at mange nye brugere af selvbetjeningen skal have rådgivning i at bruge hjemmesiden.
Et af problemerne bunder i, at det efterhånden kun er sjældent, at danskerne har brug for at logge sig på Skat.dk. Nu har folk svært ved at huske deres koder, fordi de kun bruger dem en enkelt gang om året.
"Vi har en del, der ringer, fordi de ikke kan huske deres TastSelv-kode," siger Richard Hanlov.
Han forklarerer, at Skat også forsøger at guide brugerne igennem på Skat.dk, så de i fremtiden selv kan betjene sig.
Signaturgevinst
Succesen hos Skat smitter også af hos TDC, der udsteder den digitale signatur for det offentlige.
Mange danskere, der gerne vil rette deres selvangivelse online har benyttet lejligheden til samtidig at bestille en digital signatur.
TDCs kommunikationsafdeling oplyser, at der i perioden siden 10. marts er blevet udstedt tre gange så mange signaturer som normalt.
TDC har ikke eksakte tal, men oplyser, at der er udstedt næsten 2000 signaturer om dagen i løbet af marts måned.