Rambøll Informatik, der beskæftiger sig med it-udvikling, rådgivning og drift af it-løsninger, oplevede i 2007 efter en årrække med store vækstrater i omsætningen et lille fald i væksten.
Selskabet omsatte således for 187 millioner kroner sidste år - to millioner mindre end i 2006.
Til gengæld holdt selskabet resultatet på et tilfredsstillende niveau med et overskud på lige godt 12 millioner kroner - en smule mere end i 2006.
"Det har været et år med konsolidering og gearing til nye markeder og opgaver, så vi er tilfredse med at øge vores resultat," siger Thorleif Mortensen, administrerende direktør i Rambøll Informatik i en pressemeddelelse.
Ændring i organisationen
Men væksten er også hæmmet af en stor organisationsændring, fortæller Frank Papsø, områdedirektør i Rambøll Informatik.
"Vi har lavet en del ændringer, blandt andet i den måde, virksomheden opererer på. Vi har valgt at orientere os meget mere i kunden og ind mod hele Rambøll," siger Frank Papsø.
"Vi kan for eksempel ikke sælge et ERP-system. Det kan nogle af vores konkurrenter, som er rendyrkede it-virksomheder. Vi kan sagtens rådgive om, hvilket system, vores kunder skal vælge, men vi kan ikke implementere det. Vi mener, at det er en opgave for it-virksomhederne, hvor Rambøll og Rambøll Informatik i stedet gør noget ud af at forstå kundens forretning og behov."
Med det mener han, at virksomheden i dag i langt højere grad fokuserer på, hvordan kunden arbejder og prøver at hjælpe kunden ved sætte sig ind i selve forretningsprocessen og bygge løsninger op omkring det.
"Det gør, at vi i dag bygger it-systemer af en betydelig større karakter, fordi vi jo er ude at lave hele forretningsforståelsen og forretningsformuleringen, og så sætter vi selv bits og bytes bag," siger Frank Papsø.
Han peger blandt andet på kunder som Arbejdstilsynet, Undervisningsministeriet og på omsorgsområdet i kommunerne samt i Mærsk som eksempel på selskabets nye strategi.
"Det har taget lidt tid at få lavet den reorganisering, og det er nok derfor, væksten er udeblevet i 2007, men organisationsændringen betyder, at ordrebogen ser rigtig god for indeværende år, og at vi også kan tage de løsninger, som vi bruger hos vores danske kunder og udbrede dem internationalt, så vi får vækst i landende omkring os også," vurderer Frank Papsø med henvisning til Norden, England og Tyskland.