Et af mine hadeobjekter er fokusgrupper.
Det vil sige der, hvor man samler 15 mennesker, før man lancerer noget nyt. Så sidder man og hører, om de synes, det er en god ide, og om de kan lide konceptet.
Problemet med den slags er, at for det første fortæller folk sjældent sandheden.
Hvordan vil du gerne være?
Folk har en tendens til at idealisere sig selv.
Alle folk kan bedst lide at stille sig selv i et pænt lys, og derfor vil de altid sige ting, der får dem til at fremstå, som de gerne selv ville være.
Et eksempel er Hugo Boss.
Virksomheden lavede en helt ny duftserie til mænd og lavede fokusgruppe til formålet.
Fokusgruppen vendte tommelfingrene kraftigt nedad. Det var det, troede man.
Men der var altså alligevel nogen hos Hugo Boss, der havde nosser og tænkte “skidt være med det, lad os prøve alligevel,” fordi de troede så meget på ideen.
Det endte med at blive Hugo Boss’ bedst sælgende linje af dufte.
Man skal passe meget på med fokusgrupper.
En dominerer det hele
Der vil næsten altid være en person, der dominerer mere end andre i fokusgruppen, som så vil påvirke de andres input.
Dertil, hvis det endelig lykkes at finde noget, der danner bred konsensus, bliver det ofte så fladt og ligegyldig et produkt, at der ikke er nogen, der gider have det, når dagen er omme.
Jeg må indrømme at jeg bedst kan lide at kigge på målgruppen og selv bedømme, hvad jeg synes, de skal have.
Det betyder, at produktet får en kant, som ikke kan laves, hvis man prøver at opnå konsensus om alting.
Men okay, der er selvfølgelig også nogle, der har haft god hjælp fra fokusgrupper og er glade for det.
FORTSÆTTES
Er det nogensinde lykkedes?[/
Men jeg må indrømme, at jeg har til gode at se et eneste eksempel, hvor det egentlig er lykkedes, og hvor det ikke bare har været spild af tid og penge.
Den største fare ved fokusgruppen er, at man får det samme produkt, som alle konkurrenterne har.
De produkter, der virkelig får succes, er dem, hvor firmaet har kigget på konkurrenterne og fundet hullerne i konkurrenternes strategi.
Det er de firmaer og produkter, som har slået til hårdt, brutalt og fuldstændig med en hård kant, og som af kunderne i målgruppen bliver opfattet som en stærk, stærk mærkevare.
Så husk, at ethvert stærkt varemærke, ethvert stærkt produkt altid vil have en tro følgeskare af meget, meget glade mennesker og vil have en stor gruppe, der overhovedet ikke bryder sig om det.
Enes de to parter om noget, så er det bare ikke en god ide.
Martin Thorborg er forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.