Den japanske teknologikæmpe Fujitsu bekræfter, at kundeoplysninger er blevet kompromitteret, da hackerne har haft adgang til disse data.
”Efter malware er gemt på en af vores virksomheds arbejdscomputere, har vi observeret adfærden af malwaren, der spredes fra den pågældende computer til andre arbejdscomputere."
"Det viste sig, at denne malware ikke var ransomware, men derimod en type angreb, der bruger avancerede teknikker såsom forskellige forklædninger for at gøre det svært at opdage, hvilket gør det ekstremt svært at opdage,” skriver Fujitsu i en meddelelse.
Derfor er det vurderingen, at der er risiko for, at disse data er blevet lækket og spredt.
Selskabet meddeler, at hackerne har udført ”kommandoer til kopiering af nogle filer som følge af malwarens adfærd.”
Dataene, der er tale om, indeholder personlige oplysninger og oplysninger om virksomheder.
”De filer, der kunne kopieres, indeholder personlige oplysninger om nogle personer og oplysninger relateret til kundens virksomhed, og vi vil individuelt rapportere til de kunder, der er berørt af dette, og træffe nødvendige foranstaltninger. På nuværende tidspunkt har vi ikke modtaget nogen rapporter om, at personlige oplysninger eller oplysninger relateret til kundeforretning er blevet misbrugt,” meddeler virksomheden.
Fujitsu bekræfter dog, at der ikke er tegn på, t angrebet har ramt kunder uden for Japan, da de inficerede computere ikke administrerer cloud-tjenester.
”Da der ikke er bekræftet spor af adgang til de tjenester, som vores virksomhed leverer til vores kunder, har vi fastslået, at der ikke er nogen spredning af skader uden for virksomheden, herunder kundemiljøet,” skriver selskabet.
Det vides ikke, hvem der står bag angrebet.