Artikel top billede

Discount er fremtiden for dansk bredbånd

Fullrate vil være bredbåndsmarkedets Netto, hvor lave priser, et begrænset udbud og selvbetjening afløser komplekse produkter og uigennemsigtige prisstrukturer.

Bredbåndsselskabet Fullrate har fået de kunder og det overskud, som ifølge selskabets femårsplan først skulle nås i 2011.

"Det betragter vi som en blåstempling af vores discount-koncept med et begrænset antal produkter og en selvbetjeningsstrategi," siger Stig Myken, administrerende direktør, Fullrate.

Selskabet omsatte sidste år for 91 millioner kroner mod 11,5 i 2006, mens resultatet før skat steg fra minus seks millioner i 2006 til halvanden million kroner i 2007.

Fullrate er ejet af Seed Capital med 25 procent, JMI Invest med 27 procent, mens Fullrate Holding, som igen er ejet af de fem stiftere, er majoritetsaktionær med 46 procent af aktierne. Resten af aktierne ejer en stribe af medarbejderne.

Stadig en dværg

Markedet for bredbåndsforbindelser steg med ni procent i 2007, og den vækst har Fullrate formået at sætte sig på 16 procent af.

I januar 2007 tilbød Fullrate en 2 Mbit/512Kbit-forbindelse til 299 kroner om måneden.

I dag sælger selskabet en 10 Mbit/1Mbit-forbindelse til samme pris.

På trods af den fine fremgang er Fullrate stadig en dværg sammenlignet med TDC og Cybercity, der tilsammen sidder på 93 procent af markedet.

"Men udviklingen går mod discount, og det er til vores fordel. Mere end 30 procent af alle dagligvarer købes i dag i Netto og lignende discountforretninger, og den discount-udvikling breder sig til flysæder og mobiltelefoner et cetera. Vi tager parallellen på bredbåndsmarkedet," siger Stig Myken, der vurderer, at der er halvanden million aktive ADSL-forbindelser i 2010.

Fullrate har en ambition om at øge den nuværende andel af ADSL-markedet på cirka tre procent med...fortsættes

... en procent hvert halve år, indtil selskabet har en markedsandel på 10 procent.

"I 2010 skal vi have 10 procent af halvanden million ADSL-forbindelser. Det er 150.000, så der er nok at tage fat på i forhold til vores nuværende 43.000 kunder," konstaterer Fullrates direktør.

Magtbalancen er skiftet

I dag myldrer bredbånds- og telefonimarkedet med produkter fra leverandører, der spænder fra mobiltelefonproducenten Nokia over Google til Disney.

"Alle de store har masser af tilbud, og vi kan ikke styre den udvikling. Men vi kan levere klartonen og sikre, at kunderne har den kapacitet, der skal til at udnytte de mange tilbud," siger Stig Myken.

Han mener, at "magtbalancen er skiftet fra teleudbyderen, der tidligere bestemte, hvad vi havde brug for tre år frem i tiden, til kunden."

Kobber eller fiber er ét fedt

I dag baserer Fullrate sin bredbåndsforbindelser på kobbernettet, men selskabet er ikke afvisende over for et samarbejde med eksempelvis de elselskaber, der som rasende graver fiberkabler ned over alt i landet. Nye teknologier står også på spring som det mobile bredbånd.

"For os er det ligegyldigt, om vi baserer os på fiber eller kobber. Vil andre samarbejde, så er vi parat," lyder meldingen fra Fullrates markedsdirektør Peter Mægbæk Madsen.

Målet for 2008 er at fordoble omsætningen og runde de 70.000 kunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere