Når 300.000 svenske Telia efter et servernedbrud i sidste uge mistede mere end 14 dages post, så skyldes det, at ingen holdt øje med Telias mailserver i en periode på to uger.
Det fastslår den havarikommision, som er ved at genemgå mailkatastrofen, skriver Computerworlds svenske søsterblad.
Den medarbejder, som havde til opgave at overvåge serveren, arbejdede kun hos Telia til 14. december. Herefter fik Telia aldrig ansat en anden i samme stilling.
Advarsler dagen efter
Allerede 15. december begyndte systemet at komme med advarsler, uden at nogen opdagede det, forklarer Teliasonereas bredbåndschef Erik Hallberg.
"Den menneskelige faktor spillede helt enkelt ind her. Havde vi tjekket, som vi plejer, havde vi ikke haft noget problem i dag," siger Erik Halberg til avisen.
Servernedbruddet skyldes, at den lagringsenhed, som mailene lå på, crashede stykke for stykke.
"At en server går ned er jo i sig selv intet problem. Diskene er jo spejlede flere steder, men det er nødtvendigt at man bliver opmærksom på det," siger Erik Hallberg.
Kontrollerede og undersøgte
Mellem jul og nytår begyndte kunder at melde om problemer og andre ansatte undersøgte problemet.
"Man kontrollerede mailserverapplikationen, men den var der jo ingen fejl ved. Det var først omkring 3. januar, at man opdagede problemet," siger Erik Hallberg til avisen.
Teliasonera har nu omlagt kontrolsystemerne for at noget lignende ikke skal kunne ske igen. Nu er der indsat endnu et parameter, som skal sikre, at ingen alarmer overhøres.
Erik Hallberg kan ikke fortælle præcis, hvor mange mails, som gik tabt på grund af nedbruddet, men Teliasonera har valgt at kompensere alle kunder med 200 svenske kroner.
"Vi kan ikke sige, hvor megen skade, de har lidt, og derfor vælger vi denne løsning," siger han til avisen.